John Carmack vindt blijkbaar de inpunt en/of output van gaming belangrijker dan de graphics die steeds hoger getild worden. In een interview met de Game Informer laat hij dit weten. Al jaren is de input/output van gaming al hetzelfde en grote veranderingen hebben er eigenlijk niet plaatsgevonden. Met de Wii is er echter wel een grote verandering gekomen, daar waar grafisch niet eens alles vooruit hoeft te gaan om populair te kunnen zijn. De besturing verandert de gehele ervaring, vertelt hij. Je kunt 10x betere graphics hebben, en de beelden er leuker uit laten zien, maar nieuwe invoerapparatuur maakt het allemaal een stuk anders en maakt games interactiever dan ooit. Dat zal voor de Wii vooral een grote invloed hebben op het succes van de console. Hij zegt dan ook blij te zijn met wat Nintendo met de Nintendo Dual Screen en de Wii tot dusver heeft gedaan.
Wees nu echter niet te blij en denk niet dat ID Software Quake naar de Wii gaat brengen. Carmack zegt namelijk dat de huidige ontwikkelingen niet op de Wii gericht zijn. We zijn momenteel druk bezig met de PC, Xbox 360 en de PlayStation 3 en we kunnen niet alle platforms tegelijk behandelen. Met de huidige technologiën en standaard die wij aanhouden zal het moeilijk worden ooit Wii games te kunnen ontwikkelen.