Phil Harrison, heeft vandaag op een gamesconferentie betreffende de next-gen consoles en de ontwikkeling daarvoor in London, uitspraken gedaan ten opzichte van de PS3 en het online gebeuren. Ook heeft ook gesproken over wat hij van de beslissing van Microsoft denkt om met 2 versies te komen.
Maar vergeet niet wat de PS3 betreft is het zijn visie en het hoeft niet de strategie te zijn wat Sony heeft met de PS3 heeft.
Harison bekritiseerde Microsoft voor het van plan wat zij hebben om twee versies van nieuwe Xbox 360 op de markt te zetten, Volgens hem zal het slecht tot verwarring leiden bij de consument.
Op de vraag of Sony Microsoft zou volgen met het uitbrengen van 2 versies van de PS3, een met en een zonder HDD antwoorde Harrison: “Onwaarschijnlijk.”
“Ik weet niet zeker of consumenten wel op twee versies van de xbox360 zitten te wachten.”
“Dit is mijn persoonlijke mening, wanneer ik die twee versies bekijk , denk ik het enkel het publiek verwart. De niet hardcore gamers weten niet welke ze moeten kopen, de ontwikkelaars moeten rekening houden met het creeeren van hun games met de versie zonder HDD en detailhandelaars zullen goed moeten nadenken welke versies ze moeten inkopen.
Ik denk dat wij die strategie niet kiezen, zo zaai je alleen maar verwarring.”
Hij sloot echter niet uit dat op langere termijn de consument wel zou kunnen kiezen uit meerder versies van de PS3.
“Wat we precies bij de lancering doen? Dat is nog te vroeg om daar nu al uitspraken over te doen.”
Harrison zei echter ook dat Microsoft het online verhaal heel goed voor elkaar had en het echt een voorbeeldfunctie had voor het online gedeelte bij consoles, maar voegde er wel aan toe dat het voor Microsoft ook een speerpunt was, voor microsoft is online gaming het belangrijkste. Hij zei dat Sony er veel van had geleerd en veel goede dingen van xboxlive zou intregeren in het online gebeuren van de PS3.
“Ik ben niet bij machte om alle details over het online verhaal van de PS3 bekend te maken maar de PS3 zal vanaf dag 1 online zijn. Het online gebeuren wordt ontworpen op zo een manier dat het optimaal gebruik maakt van de hardware van de PS3.
Nochtans, verklaarde Harrison dat Sony van plan is om een “meer open platform” aan te bieden, dat wil zeggen ze worden niet, zoals MIcrosoft, zelf de server maar laten dat aan de developers over. Op die manier is het online verhaal grotendeels gratis, het ligt aan de devlopers of ze kosten in rekening brengen.
Hierin verschillen wij in strategie met de concurrentie, bij Microsoft delen zij de lakens uit aan de developers, wij hebben de visie dat de developers beter rechtstreeks in contact kunnen staan met de gamers omdat als de devlopers hun eigen netwerk opzetten, en zo hun Online verhaal met de gamers kunnen finetunen naar hun wensen.
“wij willen dat de developers de PS3 als een open platform zien waar zij op hun manier hun online verhaal en strategien betreffende daarom zelf kunnen beiinvloeden.
Harrison was ook hard voor hun zelf., hij zei, “Als marktleider hebben wij de taak te innoveren, en met nieuwe spelconcepten te komen zodat de gamingwereld niet verzand in steeds dezelfde soorten games.
“Wij zullen creativiteit en innovatie op de eerste plaats moeten zetten, anders lopen we de kans dat de consumenten hun heil ergens anders zoeken”
Maar ook zei Harrison: We moweten de financiele kant van de zaak ook niet uit het oog verliezen en moeten een balans vinden tussen innovatie creativiteit en winst maken, dat staat garant voor continuiteit.
Harrison verontschuldigde zich openlijk voor het debacle van de launch van de PSP in Europa.Het was niet onze bedoeling Europa zolang op de PSP te laten wachten , maar er waren factoren van buitenaf die ons gedwongen hebben dit te doen op deze manier.
Niet geheel onverwacht deed hij geen uitspraken over de prijs van de PS3.”Ik zou wel gek zijn om in een zo vroeg stadium de prijs van de PS3 bekend te maken.” zo zei hij.
Dat is dus nog koffiedik kijken.