Rockstar medewerker Dan Houser heeft in de OXM, welke inmiddels verkrijgbaar is, het een en ander verteld rondom Grand Theft Auto IV. Helaas geen nieuwe details, maar wel enige uitleg rondom de plaats waar het spel zich af zal spelen. Zoals iedereen weet heeft Rockstar gekozen voor New York’s Liberty City, waar het spel zich zal gaan afspelen. Houser zegt dat men zich altijd goed heeft gevoeld bij de keuze voor deze omgeving. Bij GTA III was het nog niet mogelijk wegens technische tekortkomingen om het spel zo realistisch mogelijk te maken en de graphics levensecht te kunnen maken, maar nu is die tijd voorbij. Het spel zal je het gevoel geven dat je echt in New York aanwezig zult zijn:
“We’ve always wanted to do New York properly,” he said in the latest issue of Official Xbox Magazine. “With GTA III we were dealing with so many technical issues that we didn’t really think trying to make somewhere like a real place was important at the time and then we discovered later that gave an added element of content to the place.”
Het ontwikkelingsteam is druk bezig met het namaken van de stad. Het gaat zelfs zover dat men naar kantoren in New York belt om na te gaan hoe de verkeers-flow in de stad is, hoe een gebouw er precies uit ziet en hoe het rechtensysteem in elkaar zit. Elk detail wordt tot in de puntjes uitgewerkt voor de game:
“We’ve got a full time team of researchers and photographers in the office in New York who get emails from the artists in Scotland saying, ‘hey can you find out that this building’s like, or what the traffic flow’s like around here?’ or the designers want to find out how the law systems work. We wouldn’t be as confident doing a next-gen game the way we wanted, somewhere we didn’t have a base.”