Mensen die willen beweren dat Gran Turismo Prologue een slecht aftreksel zal worden van Gran Turismo 5 hebben het goed fout want de game heeft meer werk gekost dan vele mensen verwacht hadden. Natuurlijk vormt het spel het begin van de uiteindelijke versie en zal het de spelers voorbereiden op de uiteindelijke volledige game, maar we hoeven niet bang te zijn dat men te weinig aandacht besteedt aan dit alles. Gran Turismo 5 Prologue zou momenteel namelijk 3 jaar en 320.000 manuren gekost hebben voor de ontwikkelaar. Creator en producer van de serie, Kazunori Yamauchi heeft dit weten te vertellen via de website van Autoweek. 120 mensen zouden aan het spel werken, waarvan 40 car modelers die aan de designs werken van de bolides voor het spel. Het zou zelfs zo’n 180 dagen vergen om slechts één enkele bolide tot in de puntjes te ontwikkelen. In GT4 werden nog 4000 polygonen per auto gebruikt, nu zijn dat er maarliefst rond de 200.000.
We have 120 people working on the game, 40 of whom are car modelers. Roughly speaking, it’s taken us three years and 320,000 man-hours to get this far. For the very first Gran Turismo, one car model took us an average of one day to create. It now takes us 180 days to do one car. In GT4, we used 4000 to 5000 polygons to create one car. That’s basically the number of polygons in one car’s light assembly in GT5 Prologue, where a whole car is on average 200,000 polygons.