Goldeneye gaat het nogmaals proberen. Na een zeer succesvol spel te zijn geweest voor de Nintendo 64 en een wat mindere voor de Playstation 2, deze met de naam Goldeneye Roqueagent, probeert Activision weer nieuw leven in de serie te blazen op de Nintendo Wii. Met deze naam probeert Activision de fans aan te spreken en of deze fans nu zitten te wachten op Wii-controls is een ander verhaal. Het lijkt op een makkelijke manier van cashen, of zit er toch meer achter?
Play the way you want!
Laten we beginnen met wat misschien het grootste probleem kan zijn voor 007, de controls. De eerste stappen die gemaakt worden met de Wii-mote plus nunchuck is nog even wennen. Als we een breedbeeld televisie opsplitsen in 3 stukken, dan hebben we een vierkant middenstuk en links en rechts de stukken die het scherm breder maken. Als er met de Wii-mote in de uiterste stukken wordt aangewezen, dan kijkt Bond naar links of rechts. Dit gaat met de huidige settings vrij traag en kan gelukkig aangepast worden. Na een tijdje spelen begint deze manier van spelen te wennen en vallen de terroristen weer dood neer zoals we gewend zijn. Mocht deze besturing toch niet je ding zijn, dan is er de optie om te switchen naar de classic controller of de gamecube controller, die beiden ook uitstekend werken. De controls op deze controllers voelen minder vertrouwd aan dan de Wii-mote. De precisie is toch net wat minder. Maar mocht de Wii-mote echt niet je ding zijn, dan is het spel prima speelbaar met de vertrouwde controllers.
Het singleplayer verhaal is een Bond film waardig. Met Daniel Craig als mr. Bond gaat de speler achter een mysterieuze wapenhandel aan. De wapens die Craig onder ogen krijgt zijn iets te geavanceerd voor een normale handel. Met helikopters die EMP-proof zijn valt er toch wat te twisten over wat de schurk van plan is. Met de nodige mooie vrouwen, een klassiek Bond intro filmpje en de nodige quotes, is de James Bond mix compleet. Uiteraard vergeet ik de gadgets niet, of liever gezegd gadget. Daniel Craig is gewapend met één gadget. Deze gadget kan eigenlijk wel alles. Van een simpel GPS systeem tot een gezichtherkenner met daartussen nog mobiel, hack apparaat en universele afstandsbediening. De ultieme iPhone dus eigenlijk. Goldeneye bevat een ijzersterk manier van story-telling en de lip-sync is ook prima in orde. Na een paar uur sluipen en moorden zit de singleplayer erop.
Back to the roots
De singleplayer bevat meerdere moeilijkheidsgraden. Mocht je een beginner zijn met shooters op een Wii, dan kiest de speler voor deze optie. Een ervaren speler kan na het uitspelen van de game kiezen voor classic mode. Deze mode heeft het oude originele Health systeem, waar de echte fans uiteraard erg blij mee zullen zijn. De vijanden zijn echter niet al te slim. Als zij Bond net kunnen zien zullen ze niet schieten. Staat 007 echter vrolijk heen en weer te lopen om af en toe even met zijn wapen te zwaaien, dan raken ze echter heel geïrriteerd en roepen hun andere twintig vrienden op om je een kopje kleiner te maken. Het geeft de speler uiteraard wat te doen. Het is alleen vervelend dat dit vaak wat meer tijd kost dan nodig is. Het is namelijk zo dat als er meer dan 20 man tegelijk staan te schieten er ongelooflijk veel framedrops ontstaan. Ondanks de framedrops blijft de singlepayer erg vermakelijk.
The World is not enough
Goldeneye straalt echter niet alleen in de singleplayer. De multiplayer is het ware pareltje van de game. Acht spelers kunnen het tegen elkaar op nemen of met elkaar samenwerken in negen game modes. Voor elke kill en succesvol doorstaande mode wordt de speler beloond met XP en kan de speler nieuwe wapens en aanpassingen vrij spelen. Hmmm… dat zal waarschijnlijk veel gamers hier bekend in de oren klinken. De developers hebben namelijk erg goed gekeken naar de Call of Duty spellen. Er kunnen namelijk ook accolades vrijgespeeld worden voor bepaalde handelingen. Nu is er nog maar 1 klein probleempje. De Wii is van Nintendo en Nintendo heeft het niet zo op gamen met vreemde mensen op het internet. Hiervoor heeft Nintendo het beruchte Friend-codes system uitgevonden. Activision vond dit blijkbaar niet zo’n goed idee en hebben er gewoon voor gekozen dat de speler met iedereen kan spelen. De friend-codes zitten er nog wel in en stelt de speler in staat om samen met vrienden te spelen. Het is wel jammer dat er geen manier is om met deze spelers te communiceren. Alle communicatiemiddelen op de Wii zijn uitgeschakeld en dat is spijtig voor de tactische speler.
Met een reclame waarin wordt beweerd dat dit de mooiste Wii shooter is, moet ik natuurlijk ook iets vertellen over de graphics. De beelden die getoond worden zijn inderdaad erg mooi voor een Wii game. Het kan altijd beter, net zoals Super Smash Bros. Brawl, maar voor een shooter zijn er natuurlijk nog veel meer dingen waar een console rekening moet houden. Het is zeker niet de mooiste game op de Wii maar wel de mooiste shooter. De framedrops zijn echter erg jammer en een tandje lager om de drops te minderen, zou ik helemaal geen probleem hebben gevonden. Als geheim agent moet de speler door donkere kamers sluipen. Deze gangen zijn soms wel erg donker, waardoor de speler af en toe blind moet lopen. Het brightness level helemaal omhoog brengen helpt niet. Toch wel jammer voor een spionnen spel.
Alle negatieve aspecten van deze game wegen echter niet op tegen de positieve. Goldeneye 007 is gewoon erg leuk om met veel vrienden te spelen, of ze nu naast je op de bank zitten of aan de andere kant van de wereld. Goldeneye gaat niet zijn voorganger op de Nintendo 64 voorbij maar komt wel in de buurt. Dit is gewoon de Call of Duty voor de Wii en is zeker een aanrader voor diegene die alleen een Wii hebben en shooters als Call of Duty ook leuk vinden. Dit is sowieso één van de betere Wii games om online te spelen en is daarom al reden genoeg om dit spel aan te schaffen.