Het was niet lang geleden dat Gears of War voor de Xbox 360 zo verschrikkelijk erg gehyped werd. Sommige gamers vinden dat de game de hype heeft waargemaakt, maar sommige vinden echter het tegendeel. Het kon ook eigenlijk niet uitblijven, vooral met een ontwikkelaar als Epic, dat er een vervolg aan zat te komen en snel ook nog! Epic kondigde een paar maanden geleden al aan dat Gears of War 2 in ontwikkeling is en klaar zal zijn in november dit jaar. Men, inclusief ik, dacht aan een rush-game. Maar nu eenmaal de eerste trailer inclusief gameplay beelden is uitgekomen is het tij gekeerd en ben ik zelfs weer razend enthousiast. Tijd voor een trailer-analyze!
Op het eerste gezicht is er grafisch niet heel veel verbetering op te merken, op het grote open gebied waar de trailer zich afspeelt na. Waarschijnlijk komt dit merendeel omdat Epic snel aan een tweede deel is begonnen en minimale wijzigingen aan de Unreal 3 engine heeft toegepast. Wat echter wél gelijk een grote verbetering is, kijkend naar de schaal van het slagveld, is dat er werkelijk honderden Locust rondlopen die een echt episch gevoel aan de game toevoegen wat in het voorgaande deel niet altijd even sterk overkwam. We kunnen dus grootschalige slagvelden verwachten in Gears of War 2, wat gezien de setting van de game een erg leuke en actievolle vernieuwing wordt.
Als Gears of War fanaat vielen mij ook gelijk een aantal punten op; er is een heel arsenaal aan defensieve COG voertuigen nieuw in de game. We kunnen een aantal voertuigen zien die we nog nooit eerder hebben gezien. Denk aan helikopters, tanks en een enorm-achtig transport voertuig genaamd de Derrick. Dit voertuig zal merendeel te maken hebben met de verhaallijn van Gears of War 2. De Locust hebben namelijk een manier gevonden om gehele steden weg te vagen met geavanceerde Emergency Holes, wat kortgezegd gaten in de grond zijn waar deze wezens vandaan komen. Gelukkig heeft de COG, de mensheid, een manier gevonden om deze gaten te verwoesten- en dichten met hulp van deze Derricks. Deze dragen namelijk een grind-lift boor met zich mee wat de ondergrondse lagen van het Locust systeem kan doorboren. Het verhaal komt dus op het vinden van deze Derrick, het begeleiden daarvan en het uitvoeren van de opdracht neer. Denk echter niet dat de COG alleen met nieuwe technologie in de weer gaat, de Locust hebben ook hun arsenaal uitgebreid met een aantal demonische nieuwe wezens en voertuigen.
I’m ready to kick some ass
Marcus Fenix uit het eerste deel zal ook weer terug zijn, samen met Dominic die in een fractie van een seconde gespot kon worden in de trailer. Ook werd onlangs aangekondigd dat Marcus in de toekomst door nieuwe teamgenoten zal worden gesteund, aangezien er in het vorige deel redelijk wat COG’s om zeep werden geholpen. Marcus heeft wederom de beschikking over een grote set aan wapens, en we kunnen gelijk al zien dat hij aan het werk gaat met de welbekende Lancer. Ook zien we, overigens compleet nieuw, een burst-fire Rifle en een handgun met automatic-fire. Waarschijnlijk komt de Boomer ook weer terug, omdat dat er een aantal Boomers gezien kunnen worden in de grote menigde Locust. Zelf hoop ik echt weer om een vernieuwend – en net zo bruut wapen – als de Hammer of Dawn te zien in Gears of War 2, voor nu kunnen we alleen maar hopen.
Zoals gezegd is de Lancer dus weer terug, en gevaarlijker dan ooit. Ik heb het hier niet over ‘explosive bullets’ of iets dergelijks, maar over de gevaarlijke kettingzaag die in het wapen geïmplementeerd is. Hiermee kon de speler in de vorige Gears al veel bloederige taferelen ontketenen maar in Gears of War 2 is dit nóg uitgebreider. Het is nu mogelijk om armen af te zagen en de confrontatie aan te gaan met een Locust als hij en de speler tegelijk de kettingzaag trekken en op elkaar afrennen. Dit zal resulteren in een kort quick-time eventje waarbij er zo snel mogelijk op de B knop gedrukt moet worden om de Locust te overmeesteren en in stukjes te zagen.
Als de speler op een gegeven moment zonder wapens of kogels komt te zitten, is het nu niet gelijk meer dat je een doelwit bent. Marcus heeft namelijk, wat blijkt uit de trailer, een spoedcursus zelfverdediging genomen waardoor je te vuist kunt met de Locust op heel wat manieren. Wat wij tot nu toe gezien hebben is dat als je een Locust neergeschoten hebt je zijn lichaam als schild kunt gebruiken en wanneer niet meer nodig, de nek om kunt draaien. Hopelijk komen er nog veel meer van dit soort korte- maar krachtige animaties en fysieke aanvallen in de game. Want als je dan eens zonder kogels zit dan zijn de Locust nog lang niet jarig.
Gears of War 2, ik heb er plotseling na het zien van de nieuwe trailer veel meer zin in gekregen. De trailer gaf een snelle blik op hoe vernieuwend de game wel niet gaat worden wat betreft bepaalde aspecten. Voornamelijk in de grootschalige veldslagen heb ik nu al zin, want we hebben dat tot op heden nog niet echt vaak gezien terwijl het makkelijk kan met de huidige technologie. Ook indoor zal het straks net een actiefilm zijn bij Gears of War 2, want uit een tech-demo kunnen we zien dat er indoor ook hartstikke veel real-time verwoesting aanwezig is. Ik kan in iedergeval niet wachten tot deze game uitkomt, en aangezien hij dit jaar nog uitkomt zullen we de komende tijd nog genoeg gameplay en/of trailers te bewonderen krijgen waarin nog meer brute actie te zien is. Laat maar komen!