Tijdens ons bezoek aan Bandai Namco kregen we een presentatie van de gehele line-up van Bandai. Het gaat om diverse games met diverse genres. Zo is LEGO Brawls een multiplayer game die zowel lokaal als online met meerdere personen gespeeld kan worden. Daarnaast gingen we ook langs bij Ubisoft om Skull & Bones te aanschouwen. Het was hierbij mogelijk om zowel de singleplayer als multiplayer te bekijken. Wij gingen echter voor de mission-based singleplayer.
LEGO Brawls
LEGO Brawls is een platform-based fighting game waarin je in een vrij plat level met hoogteverschillen, ravijnen en andere platformelementen het tegen elkaar opneemt. De gameplay is hierbij erg gevarieerd waarbij je kunt springen, slaan en vooral ook gebruik kunt maken van allerlei tools in de omgeving of speciale abilities. Door elkaar neer te meppen sla je levens uit de ander en wie het laatst overblijft wint de match. Dat is zo’n beetje het basisprincipe van de game.
Zoals het een LEGO-game betaamt, geeft LEGO Brawls spelers een grote hoeveelheid aan opties om je personages aan te passen, te mixen en matchen met officiële LEGO-steentjes en een unieke minifigure vechter te creëren, inclusief unieke uitrusting en power-ups aangepast aan iedere spelers smaak en speelstijl. Spelers kunnen elkaar te lijf gaan met alles, gaande van stokbroden en taartkanonnen tot zelfs boomboxen en raketvuisten. Met een hoop verschillende opties voor multiplayer, unieke uitdagingen en extra opdrachten kan de hele familie meegenieten van de competitieve brick-brekende pret.
Tijdens het spelen valt vooral op hoe chaotisch de game is en daardoor soms ook wat onoverzichtelijk blijkt. Door alle chaos van de characters en alle bij-elementen die daarbij om de hoek kijken, ben je soms aan het zoeken naar je character, vooral als deze niet al te opvallend is. Als je bijvoorbeeld een grote ridder bent, dan kun je nog wel redelijk zien waar je bent, maar als je ‘n beetje richting de standaard gaat wat betreft karakter, raak je soms een beetje de weg kwijt. De gameplay is fast-pace en werkt op zich prima, maar het is de vraag of deze ook lang houdbaar zal zijn als je wat uurtjes door het spel heen bent gerost. Het spel komt in ieder geval 19 september uit en dan zullen we het gaan meemaken.
Skull & Bones
Het heeft even geduurd maar Skull & Bones heeft eindelijk zicht op een game-release. Het spel leek tijden van de aardbodem verdwenen te zijn en zelfs geannuleerd maar eind dit jaar moet de titel dan toch uit gaan komen. Op de vloer konden we het spel bewonderen, zowel als singleplayer game als multiplayer. Wij gingen voor de singleplayer, want we hadden natuurlijk ook maar beperkt de tijd, en konden het spel in zijn volle glorie bewonderen. Het was wel duidelijk dat de animo groot was, zelfs op een persdag als de woensdag. Gelukkig had een lieve Ubisoft-perscontact ons op de priority-lijst gezet waardoor we lekker voor mochten kruipen. Toch hoef je niet gigantisch lang te wachten, aangezien je in mini-theater komt te zitten waarin het spel getoond wordt.
Wat allereerst ons opviel is dat het spel erg lijkt op een Assassin’s Creed-game. De user interface, de waypoints en de character-models hebben erg veel weg van die franchise. We zien een animatie van een piraat die je de kans geeft om je te bewijzen. Wie weet word je een medestander of juist een concurrent in de piraterij. We beginnen vrijwel direct met een zeeslag welke best wel indrukwekkend eruit ziet. Veel vuur, chaos en inslagen vormen de boventoon en maken de actie impactvol en ruig. Schepen zijn groots en zijn er in overvloed, en vechten ook onderling met elkaar gevechten uit. De animaties van mensen die de kanonnen laden, de overvolle user interface en de gevechten zien er echt uit alsof het een Assassin’s Creed game is met een piratenjasje, met daarbij een sausje dat uit Far Cry is gehaald. Dat hoeft op zich niet direct slecht te zijn, want het lijkt er wel op dat de missies wat meer gevarieerd zullen zijn en de omgevingen wat creatiever in elkaar zullen steken. Toch lijkt het wanneer je de map alweer ziet, dat het een gigantische wereld belooft te worden waarin je dood gegooid zult worden met quests. Grafisch ziet het spel er op het witte doek best wel goed uit, en op een normaal scherm zal alles er ongetwijfeld nog strakker en minder uitgerekt uitzien. Laten we in Godsnaam hopen dat het niet weer zo’n middelmatige Creed-game zal gaan zijn, maar dat het spel qua storyline en qua quests inhoudelijk wat meer impact zal gaan hebben dan de games uit het verleden. Je ziet echt letterlijk dat er texture-models uit de Creed-serie weg getrokken zijn. Krokodillen, characters, de inventory en de missie-user interface zijn echt letterlijk hetzelfde als uit games die men in het verleden heeft gemaakt. Het is nog even afwachten tot eind dit jaar, wanneer het spel zal gaan lanceren, maar of het spel een succes zal worden moet nog blijken.
Smurfs Kart
Microids trok ons de booth in voor een onverwacht potje Smurfs Kart. De game lijkt veel op Mario Kart maar kent logischerwijs Smurfen in de hoofdrol. Het spel zal voor de Switch gaan verschijnen en speelt lekker weg, al is het gebruik van power-ups in combinatie met het sturen wel een licht struikelblokje, vooral als je niet de controls van de Switch gewend bent. Je kunt kiezen met welke Smurf je speelt, en uiteraard koos ik voor Grote Smurf. Het spel voelt erg arcade aan, en kent een lage instapdrempel, en is dus vooral voor het jongere publiek bedoeld. Heel hoogstaand ziet het er allemaal niet uit en complex wordt het ook nooit. In-game zijn de mogelijkheden redelijk ‘plain’, met power-ups die je kunt gebruiken en hier en daar natuurlijk afkortingen en scherpe bochten. Je kunt zowel solo als met vrienden spelen. Wij speelden tegen elkaar met daarbij enkele AI-opponenten. Het zal ongetwijfeld geen opzienbarende game worden, maar simpelweg een toegankelijk spel dat zo nu en dan tussendoor zal zorgen voor enig vermaak op de bank.
Had veel hoop voor Skull & Bones maar het lijkt erop dat Ubisoft wederom een middelmatige game neerzet. Alle previews zijn in ieder geval nu niet zo heel positief meer, wel erg jammer