Het tiende jaar, zoveel jaren zijn we al op de GamesCom verschenen als Evilgamerz zijnde. Vanaf het eerste jaar tot aan het tiende jaar reisden we af naar Keulen om de vetste games te checken. Ook dit jaar dus en er viel natuurlijk weer het nodige te zien. Behind closed doors kregen we de nodige impressies van diverse games. We trappen af met direct enkele interessante titels;
Shadow of the Tomb Raider
Lara gaat de moordenaars van zijn vader opjagen in dit derde deel van de Tomb Raider reeks. Trinity gaat het zwaar te verduren krijgen, daar ze intussen weet hoe te overleven en efficiënt te moorden.
Nieuw in dit derde deel is dat spelers niet alleen de moeilijkheidsgraad van gevechten in kan stellen, maar nu ook afzonderlijk de moeilijkheidsgraad van de puzzels. Als je meer van puzzelen dan vechten houdt, dan stel je het puzzeldeel op een hoger niveau in en het vechtgedeelte op een lager niveau. In het korte stukje van de game dat we hebben mogen spelen, natuurlijk ergens in een tombe, viel ons op dat er meer puzzels in te vinden waren en dat deze echt wat diepgaander aanvoelden dan de puzzels die we gewend waren uit het eerste en tweede deel. Gevechten hebben we helaas niet ervaren. Looks en feel van dit derde deel zijn wat ons betreft op sommige punten weer wat beter. Zo ervaarden we de sensatie van spanning, als Lara weer in het nauw zit (in dit geval aan het verdrinken), gevoelsmatig wat beter en zijn details beter uitgewerkt (je ziet duidelijk aan Lara dat ze uit het water komt). Aan de voicecasting hebben ze gelukkig niets gedaan en als de verhaallijn zich op hetzelfde niveau doorzet, dan wordt het echt een topgame. Nadat we eerst door de bergachtige en sneeuwachtige omgevingen gingen, daar gaan we nu volledig de jungle in. Of dat goed uitpakt zien we volgende maand. De game is ontwikkeld door Crystal Dynamics en Eidos Montreal en wordt door Square Enix op 14 september 2018 uitgegeven op PS4, Xbox One en PC.
Lego DC Super Villains
Ik weet niet waar de teller intussen op staat, maar Warner komt op 16 oktober 2018 met een additie aan de reeks, speelbaar op PS4, Nintendo Switch, Xbox One en PC. Deze keer staat de speler niet aan de kant van het goede, maar de kant van het kwade. Meer dan honderd kwaadaardige karakters uit de DC Universe worden speelbaar, zoals badguys van Superman (Lex Luthor), Batman (The Joker, Harley Quinn enzovoorts) en Flash (Killer Frost, Grodd, Reverse Flash enzovoorts). Daarnaast hebben we op de Gamescom gezien dat de eekhoorn uit de Green Lantern films speelbaar is, dat je kunt spelen met Granny en haar vliegende rollator en dat je zelfs met een buikspreker het toneel kunt betreden. Genoeg komische karakters en bizarre aanvallen en poses zitten er in ieder geval in de game. Een aantal elementen zijn nieuw. In de verhaallijn is niet een van de bekende DC villains het hoofdkarakter, maar maak je aan het begin van de game een uniek karakter welke als hoofdkarakter zal fungeren. Je gaat dus als newbie deel uitmaken van het team van badasses. Het karakter kun je volledig stylen, zelfs de krachten die je karakter bezit (vliegen, kracht, snelheid e.d.). Daarnaast is de tutorial in de game anders opgezet, voortaan kun je bij iedere actie een short movie kijken wat de actie doet en hoe je deze uitvoert. Dit maakt de game voor nieuwe spelers een stuk toegankelijker. Cool is dat karakters verschillende finishing moves kennen, voorheen was het vooral buttonbashen, nu kun je middels sneltoetsen specifieke finishing moves doen, dat geeft de game qua gevechten wat meer diepgang. Daarnaast heb ik het gevoel dat er meer energie in de karakters en gameplay zit, gevechten voelen net wat beter aan dan in vorige games. De missie die we op de gamescom hebben gespeeld was op de wereld van Grodd, waarbij Lex Luthor en zijn team (waar jij dus onderdeel van uitmaakt) probeert Grodd ervan te overtuigen dat hij deel moet nemen aan de club. In deze missie zaten wat meer en wat leukere puzzels dan ik gewend was bij LEGO-games. Weet niet of dit een uitzondering betreft, maar het heeft me in ieder geval positief verrast.
The Sojourn
Een though-provoking first-person puzzle game, zo positioneert de ontwikkelaar Shifting Tides haar game The Sojourn. Het spel is geïnspireerd op Portal van Valve, dat merk je direct bij het uitvoeren van de eerste puzzels. De game is storybased, maar hier hebben we helaas weinig van meegekregen. Het geluid was niet te horen, daar de boxen niet functioneerden, maar de ontwikkelaar gaf aan dat de verhaallijn door voicecasting wordt ondersteund en dat er ondersteunende muziek in de game aanwezig is. Je start het spel in een licht en kleurrijke, meer Arabisch ogende wereld die deel bij deel verschijnt als je er doorheen loopt. Je loopt richting een standbeeld van een gezin en vangt daar de eerste glimp van de verhaallijn op. Bij ieder volgend standbeeld wordt het verhaal aangevuld. De game bestaat uit twee parallelle universums, een lichte en donkere wereld. De donkere wereld kun je middels portalen betreden. Deze wereld heb je nodig om puzzels op te lossen, maar zitten ook gelinkt aan de verhaallijn. Dit is als het ware een weerspiegeling van het leven, waar je ook zonnige en minder zonnige kanten ervaart. De verhaallijn in de game is niet anders dan dat. De game is opgedeeld in een aantal sectoren, die ieder een aantal puzzels kennen en er grafisch anders uitzien. De ontwikkelaar noemt de sectoren discover, knowledge en vision. Dit refereert naar de opbouw van de verhaallijn. De puzzels zijn in het begin redelijk recht toe recht aan, zoals bij Portal. Je leert dat er vier bronnen bestaan om in de duistere wereld te komen of elementen uit het duister te kunnen gebruiken. Daarnaast heb je de mogelijkheid om, met behulp van een totem, te teleporteren. Voorbeeld van een puzzel: in de lichte wereld mis je een deel van een trap waardoor je niet verder kunt lopen. Je stapt via een portaal de duistere wereld in en merkt dat het onderdeel van de trap hier wel aanwezig is, maar na het zetten van een aantal stappen begeef je jezelf weer in de lichte variant en ben je de trap nog niet op. Je weet dan dat je dichtbij de trap moet teleporteren als je de duistere wereld instapt, dan haal je het na het zetten van de stappen wel. Een klein voorbeeld, maar zo zijn de puzzels in de basis opgezet. Hier worden alsmaar meer elementen aan toegevoegd, waardoor de puzzels uiteindelijk echte breinbrekers worden waarbij alle handelingen precies moeten kloppen.
Al met al oogde de game wat eenvoudig en eentonig, maar de echte puzzelgamefanaten kan het mogelijk bekoren. De game komt in 2019 uit op PC (Steam), PS4 en Xbox One.