De GamesCom ligt weer achter ons, althans, voor de pers. Elke derde persdag van de GamesCom vertrekken we net na het begin van de middag weer met het hoofd vol frisse, nieuwe ervaringen terug naar huis. Volgend jaar is ons tienjarige jubileum, inclusief de Games Convention, wat een voorganger blijkt van de GamesCom. Ook dit jaar waren er weer heel wat games te bewonderen, waarvan wij er heel wat behind closed doors hebben uitgetest. Om de impressies zo interessant en to-the-point mogelijk te houden, hebben we alles weer in een mooi overzicht voor jullie geplaatst.
Far Cry 5
De game die we als laatste en vrijwel als enige op de beursvloer hebben gespeeld is Far Cry 5. Het spel komt begin volgend jaar uit maar was nu al in volle glorie speelbaar op de GamesCom. De gameplay die we voorgeschoteld kregen was erg vergelijkbaar met de eerste gameplay video van de game. Zo moest je een gebied zien te veroveren door vijanden te verdrijven en neer te knallen. Maar dit kon pas gedaan worden nadat je een maat geselecteerd had die je bijstaat in de gevechten. Zo kon je kiezen voor een hond bijvoorbeeld, maar ook voor een piloot die een vliegtuig bestuurt. Hem kon je vervolgens aansturen om bommen te gooien op drukke gebieden vol tegenstanders. Vervolgens konden we echter ook zelf achter het stuur kruipen om deze bommen te gooien en om konvooien te onderscheppen. Daarbij keken we vooral achteraf naar de map size van de game, en die is gigantisch. Deze lijkt dan ook niet te vergelijken met games als Far Cry Primal. De eerste impressie van de game was echt zeer indrukwekkend. Hoewel het spel als laatste pas gespeeld werd door ons, mocht het zeker gecategoriseerd worden als één van de meest indrukwekkende in het shooter genre. Zowel grafisch als qua gameplay speelt het spel als een zonnetje, en ook qua controls is dit een game die je zonder enige uitleg oppakt en doorspeelt. Het was jammer dat de tijd echter zo snel voorbij was waardoor slechts 3 missies voltooid konden worden.
Battalion 1944
Dit is een geval apart. Medal of Honor meets Call of Duty 2. Het gaf een totale throwback naar het retro-gevoel van vroeger. We werden in een eenvoudige, bekrompen map gegooid waarin het direct duidelijk was wat de bedoeling was: Team Deathmatch in de meest simpele vorm. 1 granaat en een Thompson gun (of wat je ook kiest). De game speelde lekker vlot en voelde ouderwets aan, maar dat geldt helaas ook voor de graphics. Hoewel het concept dus eenvoudig lijkt te zijn, blijkt hetzelfde nog meer waar te zijn voor de audiovisuele kwaliteit van de game. Maar daar gaat het niet om in Battalion 1944. Het spel moet juist de simpele elementen van de eerste multiplayer shooters weer terug laten keren in de vorm welke vroeger voor vele mensen bij LAN-parties zo verslavend werkte. Of dat uiteindelijk zal lukken is afwachten…
WRC 7
WRC, je moet er iets mee hebben, en anders zullen veel mensen toch liever kiezen voor DiRT bijvoorbeeld. Maar de echte WRC-fans kiezen toch voor de echte gelicenseerde rallygame; WRC. Het leek erop dat de game vooral door de community werd afgerekend op de relatief korte tracks. Deze zijn nu flink uitgebreid en van 5 kilometers kun je nu zelfs tracks gaan rijden van 20 kilometers en langer. Blijkbaar was de vraag hiernaar zo groot dat men dit nu eindelijk heeft gerealiseerd. Verder was onze indruk dat het spel grafisch wisselvallig is. Het ziet er prima uit, overall, maar het de bosjes langs de weg leken te veel op platte objecten die niet 3 dimensionaal oogden. Je merkt wel echt dat WRC 7 je op de proef kan stellen, want de track waarop wij reden had een erg smal rijgebied, en de kanten waren bezaaid met stenen en beplantingen, waardoor elke fout fataal kan zijn en je bolide de lucht in kan schieten. Of WRC 7 echter dit jaar voldoende verbeteringen weet te brengen moeten we afwachten, al werd de nadruk wel heel erg gelegd op de track lengte, wat blijkbaar volgens de fans de enige echte belangrijkste nieuwe feature moet zijn.