Pro Evolution Soccer 2016
Op de GamesCom maakte Konami bekend dat ze de licentie hebben gekocht van het UEFA Euro 2016-toernooi. Geen slechte slag dus! Pro Evolution Soccer 2016 en FIFA lijken al jaren weinig vooruit te gaan. Enkele kleine verbeteringen, leuk en aardig, maar FIFA loopt al jaren flink voor op PES. Dit jaar lijkt daar verandering in te komen. Met onder andere dynamische weerseffecten, een aangepaste Master League, de mogelijkheid om zelf je feestje te bouwen bij een goal en een verbeterde AI van keepers, lijkt men weer een stapje dichterbij een goed product te hebben gemaakt. De keepers maken nog steeds blunders en laten veel ballen onnodig los, maar de gameplay lijkt wel flink verbeterd. Het is lastig te pinpointen wat nu exact is veranderd, maar het lijkt er toch sterk op dat de gameplay beter is dan ooit. Het dribbelen gaat vloeiender, het aannemen kan nog altijd beter, maar al met al mag gezegd worden dat het spel beter aanvoelt dan ooit. Alles voelt net een beetje lekkerder aan en wanneer je net FIFA hebt gespeeld, dan lijkt dit zeker geen grote stap terug, misschien zelfs wel een stap vooruit. PES is en blijft wat meer arcade en de overtredingen die vaak niet bestraft worden of ervan af komen met geel zijn natuurlijk te absurd voor woorden, maar misschien spreekt dat juist de wat minder skilled spelers die wat minder van simulatie houden dan van arcade des te meer aan. Jammer is dan wel weer dat de spelers nog altijd niet up-to-date zijn en dat spelers die hun club al hebben verlaten nog altijd niet bij de juiste club zitten. Echter, de face animations en de gezichtsgelaten van de welbekende spelers zien er geweldig kenmerkend uit en realistischer dan ooit tevoren, waarin men zeker uitblinkt tov. FIFA. Wat het uiteindelijke eindproduct zal worden is natuurlijk nog even afwachten, maar de eerste potjes lijken veelbelovend. Hopelijk dus tot binnenkort!
Deus Ex: Mankind Divided
Met Human Revolution wist Square-Enix/Eidos de franchise weer nieuw leven in te blazen en hoe. De game kwam in augustus van 2011 uit, het lijkt als de dag van gisteren. Inmiddels zijn we alweer 4 jaren verder en is Mankind Divided aangekondigd. Dit nieuwe deel in de reeks van Deus Ex speelt zich af in 2029 in Praag (Tsjechië), 2 jaren na de gebeurtenissen in Human Revolution. Adam Jensen is uiteraard weer van de partij met de meest geweldige gadgets. Met hem neem je het op tegen terroristische groepen. Op de GamesCom konden we een eerste cinematic zien bij een treinstation in de hoofdstad Praag. Echt interessant was dit echter niet, tot de gameplay werd getoond van het spel. Deze lijkt veel weg te hebben van Human Revolution; Of terwijl, veel stealth, gecombineerd met toch veel actie, al is dat aan jou natuurlijk. De gadgets, waarmee je onder andere mensen kunt ophangen door ze horizontaal te doorboren met scherpe staven werden veel gebruikt en waren dan ook zeer spectaculair, maar ook de constant te customizen wapens zijn geweldig. Het gadget-gehalte is immens in deze game en technologisch loopt het spel dan ook voor op een flink aantal concurrerende shooters, althans, zo lijkt het tot dusver. Daarnaast is het hacking-systeem 2.0 verder verbeterd ten opzichte van het toch al supervette 1.0-systeem in HR. Deus Ex is dus niet 100% van hetzelfde, maar neemt hetgeen geweldig was in voorgaande delen mee naar dit nieuwe deel, waaronder dus ook de dynamische dialogen die je zelf een richting kunt geven. De fans worden weer getrakteerd op heel wat uren gameplay, een geweldig verhaal, en sublieme gameplay mechanics die tot in detail zijn uitgewerkt.
Mad Max
Het mogen al een hele tijd duren voordat Mad Max het levenslicht ziet. De release had al in 2014 moeten plaatsvinden maar inmiddels is 2015 al over de helft. Mad Max is nog altijd niet uit dus begint de tijd te dringen voor Warner Bros. De film heeft het in ieder geval vooralsnog goed gedaan en viel ook hier in goede aarde. De game biedt een apocalyptische open wereld waarin spelers dus vrij rond kunnen scheuren. Je kunt zelf je voertuig samen gaan stellen. Hoe de open wereld er uit ziet mochten we zelf even ervaren in een speelsessie van de game. Deze was weliswaar kort (’n dik kwartier). De open wereld lijkt dan ook echt open te zijn en we mochten heel wat gaan scheuren en knallen. Het knallen en scheuren moet echter gecombineerd worden, wat het spel wel lastiger te besturen maakt. Tevens moet je steeds weer wisselen van wapen (trekhaak, shotgun, granaten) wat het des te complex maakt. De controls zijn dan ook even wennen in de game. Grafisch valt het spel ook ’n beetje tegen, met onscherpe objecten en omgevingen. Gelukkig is het niet enkel racen in de game wat de klok slaat maar mogen we ook te voet vijanden het leven zeur maken. De mogelijkheden zijn aardig uitgebreid, al is het nog onduidelijk of Mad Max zal voldoen aan de verwachtingen. Dat kunnen we pas echt beoordelen wanneer de final version in onze handen zal liggen.