Het feest is afgelopen en we hebben een enorme lading impressies opgedaan op GamesCom 2010 en we zouden Evilgamerz niet zijn als we al die impressies niet op papier hadden gezet. Jullie konden al genieten van enkele titels die op het eerste gezicht opvielen in het Hot or Not artikel, maar dit is nog niet alles. We hebben maarliefst dertig impressies van andere titels in de komende drie delen en dit is dan ook het eerste deel. Heb geduld als die ene grote titel hier niet bij staat, want dan zit hij er ongetwijfeld bij het volgende deel bij. Veel leesplezier!
Dragon Age 2
Het vervolg op Dragon Age stond bij mij hoog op het lijstje om op de beursvloer te spelen. Net zoals vorig jaar bij Dragon Age: Origins kreeg je de kans om de game vanaf het begin te spelen. Hierdoor vallen er meteen een aantal dingen op. Zo zijn de keuzemogelijkheden van je character beperkter geworden en gaan ze met Dragon Age 2 de kant op van Mass Effect, een episch verhaal met een vast hoofdpersoon, Hawk. Je kunt kiezen tussen een warrior, mage en rogue en je kunt het geslacht kiezen. Het vrouwelijke geslacht was helaas in de demo nog niet speelbaar. Er wordt in de game veel met de tijd gespeeld, want je zult een paar keer heen en weer gestuurd worden, waarmee de game een periode van 10 jaar behandeld. De game speelt zich een tijdje af na de komst van de Darkspawn, waardoor je de kans hebt dat je bekende personages tegenkomt. De demo heb ik gespeeld met een warrior om de nieuwe combat eens goed uit te proberen. De combat is in dit deel veel directer en veel sneller, waardoor je het gevoel hebt dat je meer controle hebt over het personage. Het is natuurlijk nog steeds mogelijk om de andere personages te besturen en opdrachten te geven. Door diverse aanvallen in je skilltray aan te klikken kun je aanvallen uitvoeren en combinaties maken. Het werkt wonderbaarlijk goed en het bloed vliegt weer eens over het beeld en de hoeveelheid vijanden is minimaal verdubbeld, waarmee de schaal episch aanvoelt. Een minpunt aan de demo waren helaas de graphics. Dragon Age: Origins was al niet een geweldig mooie game en het tweede deel helaas ook niet. Ze hebben in ieder geval meer aandacht aan de personages besteed, waardoor deze er een stuk beter uit zien en beter bewegen. Het tweede deel stelt zeker niet teleur.
FIFA 2011
Deze game heeft een goede indruk op ons achtergelaten. Ten eerste zag hij er heel goed uit. De modellen en de animaties van de spelers leken heel realistisch. De game speelde lekker, het passen en schieten voelde goed aan en de AI van de medespelers was goed. Het verdedigen is wat uitgebreider uitgewerkt ten opzichte van de eerdere delen. Je kunt op drie manieren tackelen/de bal af pakken en met het nieuwe “Fight for possession” kun je al voor dat de pass aankomt spelers dekken. Wat ook nieuw is in de game is dat je als keeper kan spelen. Ook zijn er online wedstrijden waarbij je één bepaalde speler bent en dus met elf tegen elf spelers speelt. Dit hebben we nog niet kunnen uitproberen maar het klinkt zeker als een leuke toevoeging voor de voetbalfan.
SOCOM 4 (Move)
Ik heb heel even een shooter uit kunnen proberen met Playstation Move. Dit was geen groot succes. Toen ik begon met spelen werkte het totaal niet en moest een medewerker van Playstation de boel opnieuw komen opstarten. Toen het eenmaal werkte was ik helaas nog steeds niet echt enthousiast. De pointer van de Move heeft een duidelijke vertraging. In menu´s en dergelijke maakt dit niet zoveel uit, maar als het aankomt op richten en schieten is dit wel een probleem. Ook al is de Move beter met het detecteren van beweging en positie dan de Wii, de Wii-pointer is veel sneller en daarmee veel geschikter voor shooter controls. Daarmee is Move in mijn ogen geen verbetering op de dual-stick controls als het gaat om shooters en andere ‘richt’ games.
Hunted: The Demon’s Forge
Hunted: The Demon’s Forge is een game die ons nog moest overtuigen en het was dus mooi om te zien dat de game speelbaar op de beurs was. In de game draait het om het coöp gedeelte en dit werkt zoals je zou verwachten. Eentje leidt de vijanden af door ze frontaal aan te vallen en de andere valt ze op een afstandje aan met een boog. De game oogt netjes en het stijltje ziet er verzorgd uit. De omgevingen waren gedetailleerd en leuk aangekleed. Hunted faalt helaas hard op het gebied van gameplay en besturing. De personages bewegen namelijk erg houterig en reageren voor geen meter. Als je een knop ingedrukt hebt, duurt het zeker een paar seconden voordat het personage iets doet. Het vechten tegen vijanden werkt niet en je wilt al snel de controller weg leggen. Dit is toch wel erg jammer, want de game had potentie. Het is de vraag of ze nog genoeg tijd hebben om dit gedeelte te verhelpen, een game zonder goede besturing of gameplay werkt niet.
Infamous 2
Op de Sony stand waren er een aantal games speelbaar waar onder Infamous 2. De demo is exact hetzelfde als de trailer die we onlangs gezien hebben en het was dus nu interessant om te zien wat je allemaal zelf kon doen. De beelden waren dus allemaal in-game en dat is een erg goed teken, de game oogt fantastisch. Het eerste stukje begint met het verslaan van diverse monsters en dit werkt net zoals in het vorige deel erg goed. Je kunt combinaties maken en diverse speciale aanvallen doen waarmee het er al snel erg spectaculair uitziet. Het tweede gedeelte van de demo hield een achtervolging in van een limousine. Door over elektriciteitskabels te glijden kon je genoeg snelheid maken om hem bij te houden. Door op het juiste moment de goede kant op te springen en de volgende kabel op te zoeken, zorgde dit voor een hectische achtervolging. Toen je eenmaal de limousine te pakken had gekregen, begon het derde gedeelte en werd je aangevallen door een helikopter die je moest verslaan door tornado’s af te schieten. Het besturen en de camera werkte allemaal erg goed. We kunnen nu al niet wachten om meer van deze game te zien.
James Bond: Blood Stone
Deze game was niet te bekijken voor het grote publiek. Gelukkig waren er in het persgedeelte van Activision nog een paar extra games die je even kon bekijken. Wij hadden geen afspraak voor deze game, maar dankzij wat aardige Activision medewerkers mochten we gelukkig nog een presentatie volgen. De eerste beelden van de game die wij eerder hadden gezien zagen er niet fantastisch uit, maar toen we eenmaal de game in beweging zagen, zag het er toch wel goed uit. De gameplay was erg gevarieerd. Het begon met dat James informatie moest zoeken. Dit kan hij met zijn telefoon. Je kunt met je telefoon zien waar checkpoints, informatie en zelfs vijanden zijn. Je kunt dan weer niet schieten in deze mode, dus het is echt een hulpmiddel om verder te komen. De combat in de game kan op meerdere manieren aangepakt worden. Je kunt kiezen om de strijd aan te gaan en iedereen neer te schieten, of om ongezien te blijven en iedereen stilletjes om te brengen. James kan als hij dicht bij de vijand staat hem met de hand uitschakelen. Er zitten 67 verschillende animaties in van James die de vijand zonder wapen om het leven brengt en ze zien er stuk voor stuk vet uit. Verder kun je maximaal drie kogels achter elkaar schieten waarmee je directe kills maakt in een soort slowmotion. Naast de combat zagen we een heel vet racestuk, waarbij James over ijs reed en wakken moest ontwijken om uiteindelijk boven op een trein te landen waar de badguy in zat. We zagen zelfs stukjes klimmen en springpuzzels, alles overgoten met actie. De cutscenes zaten vol oneliners en humor, zoals we van James Bond gewend zijn. Helaas zal de single player maar ongeveer 8 uur duren, dus hopelijk bied de online multiplayer genoeg replay. De game zal op PC, Xbox 360 en PS3 uit komen.
Donkey Kong Country Returns
Wij hebben een paar levels kunnen spelen van de de nieuwe Donkey Kong Country Returns. De game brengt weer de zelfde oldschool gameplay als vroeger. Daarmee mikt Retro Studios duidelijk op de oudere fans en de hardcore gamers, iets wat we helaas te weinig zien op de Wii. Ook al oogt de game kindvriendelijk en kleurrijk, de game is echt lekker hardcore. De timing van het springen komt heel nauw, we hebben meerdere keren gefaald voor dat we de levels uitspeelden en ook de spelers voor ons kwamen niet door het laatste level heen. Het is niet helemaal duidelijk waarom je de game met nunchuck moet spelen behalve dat de `trommel` actie dan wat logischer is dan met alleen de Wii-mode. Naast lopen en springen kunnen Donkey en Diddy dus trommelen en beide hebben ook hun eigen specifieke acties als rollen en noten schieten. Ook kan Diddy op de rug van Donkey springen, wat bijvoorbeeld weer handig is in stukjes met wegzakkende platforms. We zagen nog niet echt puzzels of vijanden waarbij samenwerking essentieel was, maar het samenspelen is wel een grote toevoeging. De gameplay is heel eenvoudig te begrijpen, maar daarmee ook niet echt diepgaand. Dit wordt dus echt een game voor de hardcore gamers die houden van ouderwetse platformgameplay en een hoge moeilijkheidsgraad, niet voor de gene die wat meer diepgang zoeken. De levels die we hebben gespeeld waren leuk en zaten vol actie, maar we moeten nog zien hoeveel variatie deze game gaat brengen.
Crysis 2
We hebben eventjes moeten wachten op de presentatie van Crysis 2, maar het was dan uiteindelijk ook wel het wachten waard. Eerst kregen we op een groot scherm in 3D een hele vette trailer te zien die qua graphics haast niet onder deed van moderne 3D bioscoop films. Daarna zagen we nog een stukje single player beelden ook in 3D. Vervolgens konden we een potje multiplayer spelen. Er was één party voor PC en één party voor Xbox 360. Chris ging de Xbox versie spelen en ik ging de strijd aan op PC. De game zag er zoals verwacht heel goed uit, het detail maar vooral de effecten zijn erg goed. De game speelde ook lekker, je kon kiezen uit verschillende suit powers en ik gebruikte de onzichtbaarheid en de damage boost. Deze kwamen goed van pas en hielpen me aan wat meer kills. Het level was erg verticaal en de meerdere verdiepingen waren wel een beetje verwarrend af en toe. De manier waarop de gun reageerde, de snelheid waarmee iemand dood was en de kracht van de suit powers voelde gewoon erg goed en gebalanceerd aan, en dat is natuurlijk het belangrijkste van een first-person-shooter. Al met al was het leuk om te spelen en ik werd tweede van tien fanatieke gamers!
Fallout: New Vegas
Fallout 3 was in mijn ogen een fantastische game en ik was daarom ook erg benieuwd naar New Vegas. Gelukkig was het bij de Fallout booth niet erg druk en konden we een behoorlijke tijd spelen. Aangezien ik Fallout 3 veel gespeeld heb viel me meteen op dat Fallout: New Vegas vrijwel exact het zelfde is. De grafische engine, de animaties, de pip-boy, de interface etc. waren precies het zelfde als in deel 3. Het enige verschil wat mij opviel was dat de interface geel is in plaats van groen. Ook de gameplay was precies het zelfde. Dit betekend niet dat de game slecht zal worden, maar verwacht geen vernieuwing op Fallout 3. De sfeer van een vervallen Las Vegas kwam wel goed naar voren en je zult weer helemaal in het verhaal worden opgezogen. Daarmee zal Fallout: New Vegas zeker weer een vette game worden. Verwacht dus de zelfde Fallout gameplay in een nieuwe setting met nieuwe quests en niet echt een volledig nieuwe game.
Super Scribblenauts
Vanwege de enorme drukte op de beurs besloten wij maar even wat kleinere games te spelen. Wij gingen Super Scribblenauts voor de DS dus vooral spelen om de tijd de doden, maar uiteindelijk hebben we met deze game haast de grootste lol gehad. Super Scribblenauts is een game waarbij je puzzels moet oplossen door het maken van objecten. Dit doe je door simpelweg het goede woord in te typen en het verschijnt op het beeldscherm. Een voorbeeld van een puzzel is een poppetje dat boven een afgrond staat en naar beneden wil. Dit kun je dus oplossen door bijvoorbeeld “parachute” of “touw” in te typen en het object aan het mannetje te geven. Wat ook werkt is het maken van een trampoline en die onderaan neer te zetten. Het leuke is dat echt bijna alle woorden in de game zitten geprogrammeerd en dus kan je echt je fantasie gebruiken. Er zitten 120 puzzels in de game en meer dan 10.000 oplossingen! We namen de proef op de som en probeerde zo raar mogelijke oplossingen te vinden voor de puzzel en de game kende vrijwel alles wat we intypten. We moesten een leeuw laten slapen en probeerde hem een slaapzak, een bed en een tent te geven. Daarna hebben we hem maar neergeschoten alleen dat telde niet als slapen. Uiteindelijk moest je hem gewoon iets te eten geven om de puzzel op te lossen. Het spelen heeft mij zeker overtuigt de game te kopen.
En dit waren de eerste tien games alweer. Het is waanzin hoeveel goede games er aanwezig waren en verwacht in de volgende impressie nog meer moois, nog meer verrassingen en nog meer game geweld.