Amblyotech ontwikkelt samen met Ubisoft de game Dig Rush. Dit is de eerste videogame gebaseerd op een gepatenteerde methode, die exclusief gebruikt wordt om amblyopie – beter bekend als ‘lui oog’ – te behandelen.
In plaats van alleen het zwakke oog te trainen, stimuleert de game het gebruik van beide ogen. De hersenen worden getraind en de visuele scherpte van de patiënt wordt verbeterd door gebruik te maken van verschillende contrasten rood en blauw. Die worden waargenomen door een stereoscopische bril. Met behulp van deze methode kan de arts de instellingen van de game precies in overeenstemming brengen met de specifieke conditie van het oog van de patiënt, zodat beide ogen de gameplay waarnemen.
Deze game heeft de potentie om langdurig gebruikt worden door patiënten met deze aandoening. Amblyotech gebruikt hiervoor gepatenteerde uitvindingen die zijn ontwikkeld aan de McGill University. Ubisoft past gameplayprincipes toe om de betrokkenheid van amblyopie-patiënten te vergroten tijdens hun behandeling. De toegepaste technologieën zijn ontwikkeld door Drs. Robert Hess, Benjamin Thompson, Behzad Mansouri, Jeremy Cooperstock, Long To en Jeff Blum van de McGill University.
“Huidige behandelingen zoals het afplakken van de ogen, werken niet optimaal en hebben een negatief effect op de patiënt vanwege het ongemak en de sociale stigma’s die erbij komen kijken”, aldus Joseph Koziak, CEO van Amblyotech. “De gepatenteerde elektronische Amblyotech-technologie is klinisch getest en verzekert een aanzienlijke verbetering van de gezichtsscherpte voor zowel kinderen als volwassenen, zonder het afplakken van ogen. Dankzij onze samenwerking met Ubisoft kunnen we artsen voorzien van een compleet en accuraat beeld van de vooruitgang van de patiënt tijdens de behandeling.”
“De ontwikkeling van de game was een geweldige mogelijkheid voor ons om met onze kennis en vaardigheden bij te dragen aan een baanbrekende medische behandeling,” legt Mathieu Ferland, Senior Producer bij Ubisoft uit. “Het team van Ubisoft Montreal heeft een boeiendere en leukere ervaring gemaakt voor amblyopie-patiënten in behandeling. We zijn er trots op dat we mogen meewerken aan zo’n positief voorbeeld van de invloed van videogame-technologie.”