Als er één game is die dit jaar de befaamde plek zal gaan innemen van Battlefield dan is dat Frontlines: Fuel of War wel. Deze grootschalige First Person Shooter kent eigenlijk alle elementen van die game en upgrade deze naar de huidige generatie games. Deze game wordt daarnaast ook nog eens onder andere ontwikkeld door voormalige medewerkers van Dice en de mannen hebben dus zeker verstand van zaken. Ook zijn ze zich er bewust van dat simpelweg een Battlefield ‘kloon’ niet veel gameplezier zal opleveren, Fuel of War zal dan ook zéér exclusieve dingen bevatten. Genoeg om de gamers te bevredigen?
Ten eerste heeft Frontlines een interessant verhaal; het speelt zich namelijk af in 2024 en rond die tijd zijn vrijwel alle resources van de aarde opgeraakt en moet er zorgvuldig verdeelt worden. Uiteraard ontstaat hier een ruzie om wat resulteert in een oorlog tussen de Westerse en Oosterse Coalitie om de laatste resources. Dit houdt dus onder andere wederom het bekende Amerika versus Rusland in. Hoewel dit vrij standaard klinkt heeft Frontlines zeker een verhaallijn nodig willen ze boven de singleplayer van Battlefield uitkomen, wat gezien de content daarvan niet al te moeilijk zou moeten zijn.
Welkom in de toekomst.
Het wapenarsenaal is enigzins naar de toekomst toe aangepast, al spreken we niet van lasers maar nog gewoon de klassieke kogel. Wel zul je hier en daar wat nieuwe en vooral indrukwekkende technische snufjes tegenkomen, zoals onder andere een gadget waarmee een vrijand kunt taggen zodat je weet dat je niet op teamgenoten aan het schieten bent. Frontlines kent ook het bekende klassensysteem waar je de keuze hebt uit vijf verschillende klassen, en online kun je ook nog experiance halen om zodanig een hogere rank te krijgen en upgrades voor wapens. Volledig nieuw is de Drone Tech klasse eveneens met de speciale mogelijkheden die gepaard gaan met de klasse. Als Drone Tech heb je namelijk niet alleen toegang tot standaard wapens, maar ook over de zogehete Drones. Dit zijn op afstand bestuurbare voertuigjes zoals een mini-helikopter of buggy. Deze dragen allemaal een speciale functie met zich mee en je kunt hiermee de vijand aardig verassen aangezien ze niet al te makkelijk te spotten zijn tijdens een vuurgevecht. Dit alleen al belooft één van de vernieuwende punten te worden in Frontlines wat zeker voor een aantal leuke gameplay-ervaringen zal zorgen.
Waar ik zelf erg enthousiast over ben is de online multiplayer modus. Deze is namelijk met maximaal 64 man te bespelen op de PC en 32 op de Xbox 360. Ik ben met name erg benieuwd naar de grootschalige maps die in Frontlines zitten en een nieuw systeem wat er met het spel mee komt. De bedoeling in Frontlines is eigenlijk, zoals de naam al aanduidt, het veroveren van de frontlinie in een veldslag. Een veldslag begint met beide kanten die hetzelfde aantal linies hebben veroverd (waar de spelers overigens ook op kan spawnen, ala Battlefield) en naarmate het potje vordert wint de ene partij door alle linies te veroveren. Zo wordt de tegenstander echt in één hoek gedreven en zullen ze elke linie weer terug moeten veroveren en kunnen dus niet zomaar achter de vijandelijke linies komen. Dit systeem zal onbetwijfeld aanslaan als een bom aangezien het goed uitgebalanceerd zal worden uitgewerkt.
Nog minder dan één maand!
Al met al zijn we dan nu aangekomen bij het deel waar de speculaties vallen. Frontlines verschijnt nog in de maand februari en alles zou nu dan ook in de eindfase moeten zitten van ontwikkeling. Persoonlijk kijk ik erg uit naar deze titel en ik denk dan ook echt dat het een goede game zal worden. Het grootste gevaar is het aankomende Battlefield: Bad Company wat uiteraard de volgende stap is in de franchise, en er gaan al geruchten omtrend een eventuele Battlefield 3 rond. Zal Frontlines dus het nodige in zich hebben om genoeg harten voor zich te winnen? Eind deze maand weten we het.