Final Fantasy XII: The Zodiac Age

thumbnail

Sinds de laatste jaren lijkt het wel of ontwikkelaars extra waarde willen halen uit oude games door ze opnieuw uit te brengen onder de term remaster. Topgames uit de ps2 tijd en soms zelfs nog uit de ps3 tijd worden wat opgepoetst en opnieuw uitgebracht. Persoonlijk vind ik dit geen slecht idee voor mensen die deze games gemist hebben op vorige generaties consoles, zelf heb ik deze wel allemaal gespeeld en vind het ietwat jammer om hiervoor weer geld neer te moeten leggen. Square Enix brengt al jaren zijn klassiekers op alle platformen uit die er maar zijn, Final Fantasy VII is bijvoorbeeld overal op te spelen, zelfs de mobiel. Meestal zonder weinig toe te voegen brengen ze deze uit. 2 jaar geleden heeft Square de stap gemaakt en FF X/X-2 werd als HD remaster uitgebracht. Deze werd erg goed ontvangen dus waarschijnlijk dacht Square, laten we dit ook met deel XII doen.

Het spel draait om de koninkrijken Dalmasca en Nabradia, nadat er een groots huwelijksfeest heeft plaatsgevonden tussen de prinses van Dalmasca en de prins van Nabradia worden de landen binnen gevallen door het koninkrijk Archadian. De twee landen maken geen schijn van kans en worden snel overlopen. De prins van Nabradia sterft in een heldhaftig gevecht en de koning is gedwongen een verdrag te ondertekenen om zijn koninkrijk te sparen. De koning wordt vermoord voordat het verdrag ondertekend kan worden, maar niet alles is wat het lijkt in Final Fantasy XII.

Hoe en wat

Twee jaar verder speel je met Vaan, hij is een straatschoffie in Rabanastre, de hoofdstad van Dalmasca. Je bent met een aantal andere straatschoffies onder de hoede van een marktkoopman waar je klussen mag opknappen voor wat geld en eten. Zoals een straatschoffie betaamd heb je een handje van stelen en je niet te netjes te gedragen. Wanneer een groot feest georganiseerd wordt voor de nieuwe consul die moet zorgen voor rust in de stad denkt Vaan zijn kans te grijpen en wat te stelen in het paleis om zijn droom als ‘sky pirate’ na te jagen en een eigen luchtschip te kopen. Tijdens je inbraak en diefstal kom je een aantal nieuwe vrienden tegen die je verder in je spel zullen ondersteunen. Vanaf dit moment begint je reis binnen Final Fantasy XII. Het verhaal in Final Fantasy XII blijft na al die jaren nog ijzersterk en de karakters nog meer. Waar je in voorgaande delen echt een paar leidende personages had is het nu meer een uitstekende groep met weinig uitschieters, er is geen Cloud, Zidane of Lightning in Vaan te vinden, maar dit maakt geen afbreuk aan het spel. Het is wel even doorbijten aan het begin van het spel, het koste me toch een aantal uur voordat ik de tutorial en beginfase van het spel voorbij was en mijn tanden erin kon zetten. Voor nieuwkomers zal dit misschien een probleem zijn, maar geloof me, het is het allemaal waard. Een van de sterkste punten van de personages is de voice acting, dit is uitmuntend gedaan, alleen Vaan is ietwat saai. Maar de rest is perfect gedaan, Fran heeft een IJslands accent wat perfect bij het personage en de gedaante past en Balthier is een slinkse Engelsman. Het geluid is sowieso prima, het is ook remastered en sommige delen opnieuw opgenomen waardoor het allemaal prima klinkt. Het heeft niet echt een spraakmakende sound, bijvoorbeeld bij bepaalde delen zoals XIII en X kun je meteen aan de deuntjes horen welk spel je speelt, XII heeft dit niet maar desondanks uitstekende soundtrack en nu nog in betere kwaliteit.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age is gebaseerd op de Zodiac Job System, dit is een variant van FF XII die niet in het westen uit is gekomen ondanks dat dit de ‘international version’ wordt genoemd. Dit steekt iets anders in elkaar dan de originele release. Wanneer je gevechten hebt gewonnen krijg je experience en license points. Experience points is om je karakter sterker te maken en de license points is voor nieuwe mogelijkheden vrij te spelen. In het originele spel had je 1 license bord, je moet hierbij denken aan een schaakbord, allemaal vakken, wanneer je genoeg punten had kon je een vakje vrijspelen. Je kunt bijvoorbeeld een license vrijspelen voor een hoger level zwaard. Als je zwaard niveau op 2 zit en je koopt een zwaard van niveau 3 moet je eerst zorgen in je license bord dat je niveau 3 zwaarden vrijspeelt. Zoals gezegd zat er in de originele release maar 1 bord in, dus iedereen kon bijna dezelfde dingen en zelfde spreuken. Met het zodiac systeem is hiervan afgestapt, je hebt 12 license borden en je moet kiezen welke je wilt pakken. Hierdoor krijg je meer de typerende rollen. Je hebt bijvoorbeeld de Black/White mage, knight, time battlemage, mechanic etc. Je bent dan gebonden aan deze rol, dus je moet goed nadenken welke zodiac bord je aan welk karakter wilt hangen, het zal lastig worden als je met allemaal knights gaat vechten. Gelukkig mag je wel een tweede job erbij kiezen als je ‘L board plus’ vrijspeelt. Persoonlijk vind ik het job systeem met de zodiac rollen beter dan het origineel, nu krijg je veel meer tactiek in het spel en meer karakter types dan voorheen.

Een verbetering?

Wanneer je de rollen hebt gekozen en misschien her en der wat naar een hoger niveau hebt getild is het tijd de wereld in te trekken en gevechten aan te gaan. Voor diegene die XII niet origineel op de PS2 hebben gespeeld, dit is de eerste hoofd Final Fantasy game die de turn based gameplay wat losliet en ook geen random encounters meer heeft. Nog steeds zijn er de actiebalken die vol moeten lopen voordat iemand de actie kan uitvoeren, maar je kunt vrij bewegen en je bepaalt niet meer de acties van alle mensen in de groep. Je kunt nog wel switchen tussen karakters, zo kun je iedereen nog wel specifieke acties uit laten voeren maar omdat het allemaal real time is kun je niet iedereen besturen. Om dit op te vangen is er het gambit systeem bedacht, wat lijkt op een macro-opzet. Je kunt voor alle groepsleden zeggen wat ze moeten doen en wanneer. Als je een white mage hebt kun je bijvoorbeeld instellen dat als een groepslid onder de 50% HP valt dat ze deze moet healen. Zo kun je heel veel macro’s/gambits opzetten. In het begin van het spel ben je gelimiteerd tot 2, maar door het license board uit te breiden kun je er meer krijgen. Dit is de basis van de tactieken die je legt voor de bazen en van groots belang wil je het overleven. Het mooie hieraan is dat je tijdens gevechten ziet wat er niet goed gaat, overleef je het gevecht dan kun je dit mooi aanpassen. Ik had bijvoorbeeld ingesteld dat onder de 30% HP een potion gebruikt moest worden, maar dan ga je heel snel door potions heen. Daarom heb ik een healer erbij gezet die de potions vervangt door cure.

Hoewel ik in mijn herinneringen altijd FF XII zag als een van de minderen uit de serie blijkt na deze game opnieuw gespeeld te hebben dat het in zijn eigen recht toch wel bij de betere uit de serie hoort. Het vernieuwde gevechtssysteem met de gambits, maar vooral nu door de toevoeging van het zodiac systeem is het nog beter geworden. Grafisch ziet het er wel uit als een PS2 game zonder de ruwe randjes, maar van een remaster kun je niet verwachten dat er meer dan dat mee gedaan wordt. De laadtijden zijn wel enorm verbeterd en het gaat zo vloeiend door de steden heen dat je je afvraagt of ze nu niet de hele wereld ineens hadden kunnen inladen. Ook door de soundtrack opnieuw op te nemen en nieuwe tracks toe te voegen heb ik wel het idee dat Square zich er niet heel makkelijk van af heeft weten te maken. Als je van jrpgs houdt en je hebt deze nog niet gespeeld zou ik zeggen; doen! Heb je Final Fantasy XII al eens eerder gespeeld en je vond hem leuk, dan is het echt wel een leuke game om weer te herbeleven, misschien wanneer deze wat in prijs is gedaald, want 50 euro voor een remaster is wel aan de zware kant.


  • Merijn Adriaanssen / RPG / 10-07-2017 / Square-Enix / Square-Enix
    Graphics: 7.5 Audio: 8.5 Gameplay: 8.5 Controls: 8.5 Replay: 7.0
    8.5
    + Geluid is compleet opnieuw opgenomen
    + Zodiac job system is een welkome toevoeging
    + Zwaar maar uitstekend verhaal
    - Adviesprijs
    - Lange intro/tutorial voordat je echt in het spel komt
    - Vaan is geen geweldige protagonist

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx