Inleiding
Iedereen is natuurlijk nieuwsgierig wie de strijd zal gaan winnen en misschien zelfs al voortijdig kan gaan beslissen. De ene week is de Xbox 360 de favoriet, de andere week is het de PlayStation 3 die van zich laat horen. Het is een strijd tussen 2 consoles waarin de Revolution zich stilaan toch gaat mengen. De PS3 moet het voornamelijk hebben van het grote aanbod van games en de reputatie die het al jaren handhaaft. De Xbox 360 moet het wederom hebben van de patserigheid wat betreft specificaties en prestaties en Nintendo hoopt met een revolutionaire controller een nieuwe manier van spelen te kunnen creëren voor de beginnende gamer.
Noem me een fanboy, persoonlijk weet ik niet aan welke kant ik zelf sta. Ik heb al eens een mail gehad waarin ik werd omschreven als een PS3 en Xbox 360 fanboy. Wat ik nu precies ben weet ik zelf niet eens en ik kies dan ook absoluut geen kant, ik zou het niet eens willen proberen. Ik hoop op een spannende strijd, dat de beste console(s) mogen winnen. Dergelijke uitdrukkingen en bestempelingen zullen voornamelijk te maken hebben met nieuwsposts die kwamen van mijn kant en betrekking hadden op iets positiefs of iets negatiefs over een console. Ik hoop dat ik ook uit deze manier van schrijven (wederom) duidelijk kan maken dat ik neutraal zal zijn bij beoordelingen over bepaalde producten die opgenomen worden in (p)reviews. Hopende hiermee ook het toch zeer minieme aantal dat er toch anders over denkt te kunnen overtuigen van mijn denkwijze en goede bedoelingen. Wij als Evilgamerz zijn overigens ook de enige gebleken die bepaalde (negatieve/positieve) geruchten hebben terug getrokken op consolegebied (voorbeeld: Het negatieve gerucht over de ontwikkelingskosten van PS3 games), iets wat menige andere website niet heeft gedaan, alles wordt dus als neutraal in onze ogen beschouwd en indien mogelijk/nodig nagekeken. Op zich zal dit volgens vele een gewaagde preview zijn, de Xbox 360 is namelijk niet het eerste het beste product dat op de markt zal gaan verschijnen, ik en enkele andere mensen hebben onze uiterste best gedaan een zo’n goed mogelijk impressie te kunnen geven, kom maar op met dat leesvoer hoor ik jullie denken…
Features en specs
De Xbox 360 kan alleen in een previewvorm bestaan als er ook daadwerkelijk op het platform in kwestie is gespeeld. Op de Electronic Arts beurs kregen we dan ook ruim de gelegenheid ons even uit te leven op de krengen van Microsoft. Uit ervaringen van enkele games en de grafische weergave die op ons netvlies viel kunnen we al een eerste oordeel vellen over de console.
De eerste blik op de console zegt genoeg. Het lijkt op een soort van versmalde minitower in de vorm van een casemod. De simpele vormgeving, die wat rondingen kent, en de stijlvolle zilverachtige kleur geven direct een serieuze en abstracte indruk weer. Vooral voor mensen die een huiskamer hebben waarin ze consoles herbergen is dit een kast die een moderne stijl weet te creëren of juist weet te behouden. Door het gebruik van faceplates die later nog zullen verschijnen (maar ook al op internet veelal verschenen zijn) kun je ook nog een wat ander tintje in de omgeving scheppen door het voorpaneel te switchen. De ronde led die opschijnt als de Xbox 360 in werking treedt ziet er leuk uit en geeft net dat extra beetje uitstraling dat het tot een mooi uitziend product weet te maken.
Op het eerste gezicht lijkt het apparaat meer ruimte in beslag te nemen dan verwacht werd voor de release van de eerste pics. In principe valt het nagenoeg allemaal erg mee en is de console met een HxWxD verhouding van 83 bij 309 bij 258 mm nog goed te herbergen in menige schap of kast.
Aanwezig was ik (en een ondersteunend lid van Evilgamerz) bij een evenement van EA waarbij wij dus als pers zijnde de Xbox 360 mochten aanschouwen. Helemaal afgesloten van de gewone retail gebruikers mochten wij nieuwe ervaringen opdoen en deze ook aan andere mededelen. Er mocht zelfs fotografisch materiaal vastgelegd worden en dat hebben we dan ook met veel plezier gedaan.
Waar het om ging was natuurlijk de speelervaring zelf. De mogelijkheid die we aangeboden kregen in de Central Studio’s in Utrecht was het spelen van Need for Speed: Most Wanted, Tiger Woods PGA tour 2006 en FIFA 2006. Die laatste game lieten we vanwege de drukte maar achterwegen, we waren al blij dat we, onlangs alle hectische toestanden, toegang kregen tot de 2 andere games wat menigeen zelfs niet lukte.
Opvallend aan de games waren de fabuleus mooie graphics. De Xbox 360 weet schitterende beelden te produceren zonder ook maar één enkele hapering als eindresultaat. Het is en blijft in feite een soort van PC met een gamepad en wat home cinema functies, die kunnen dus ook haperen of lag online hebben. Gelukkig was dat niet het geval, het gezicht van Tiger zag er schitterend uit en was tot in elk detail bewerkt. Het gras kon je bijna ruiken en de zon verdween achter de realistisch schijnende zon, daar waar wij met open mond zaten te kijken.
Zelfde geld voor Need for Speed: Most Wanted. De Xbox 360 leek het echter wel een aantal keren af te laten weten maar een woordvoerder van EA kwam al snel aan stormen om te vertellen dat dit niet aan de Xbox 360 te wijten was. Er was een prototype in de machine van Microsoft te vinden en Need for Speed was nog in ontwikkeling met een beta als voorlopig resultaat.
Deze liep geregeld (op verscheidene speelmomenten) vast wat een reset als enige oplossing opleverde. In ieder geval was het geruststellender dan een Blue Screen of Death, iets wat Bill Gates nog steeds veel nachtmerries zal doen geven.
Goedgelovig speelde we gewoon opnieuw en concludeerde we dat het er grafisch gewoon ‘te’ goed uit zag. Wel jammer was het wat laat reageren van de bolide in het spel, maar dat lag meer aan de game settings zelf dan aan de Xbox 360 aangezien de responsetijd bij Tiger Woods een stuk beter was.
Om gelijk over te stappen op de controller, deze ziet er solide uit maar maakt toch een wat speelsere indruk in vergelijking met de kast. De vorm en de grip die je hebt is erg lekker, alle knoppen zijn binnen vingerbereik en worden dan ook snel gevonden, de analoge sticks waren een genot voor de vingers en reageerden soms zelfs soepeler dan ik verwachte. De vibratie-functie is zoals verwacht aanwezig en ditmaal is er zelfs ondersteuning voor draadloze controllers wat weer ballast van de altijd aanwezige kabels kan voorkomen.
Mooi is de extra functie om de controller ook op de pc aan te sluiten. Door middel van een door Microsoft gecertificeerde driver kan deze als gamepad gebruikt worden op Windows XP. Deze zou in de USB-poort gestoken kunnen worden en direct gezien worden als nieuwe hardware. Voor 40 dollar zou deze inmiddels al verkrijgbaar zijn in Amerika, als je er dus vroeg bij wilt zijn is dit een uitstekend begin.