Er gaan weer heel wat uitlatingen over de tafel heen, ditmaal heeft het allemaal betrekking op de Revolution controller. Tagoshi, Sakaguchi, Wada, Terada, Tanabushi en Sakurai komen allemaal aan het woord en vertellen hun mening over de console, en misschien nog wel belangrijker, de controller van het beest. We lopen de interviews (kort samengevat en de belangrijkste punten) met je door.
De heer Tagoshi van Sega is als eerste aan het woord: “I doubt that there’s a creator who doesn’t get tickled after getting their hands on this. It combines all the elements required to let you enjoy games while feeling that you’ve become the character.”
De maker van onder andere Super Monkey Ball is dus erg positief over de aankomende console van Nintendo. De realistische vormgeving die Nintendo weet te geven aan bepaalde games zal ervoor zorgen dat je je meer zult inleven in bepaalde characters. Door het gebruik van alle benodigde elementen die een game zou moeten hebben voel je je in zijn geheel thuis in een dergelijke consolegame.
Meneer Sakaguchi (maker van Final Fantasy) haalt vooral de nieuwe controller van de Revolution duidelijk in zijn woorden naar voren. Door het enthousiasme waarmee mensen bepaalde dingen verwelkomen doen ook developers dit met games. Ze verwerken features die mogelijk zijn (en dat is een heel gevarieerd aanbod bij de controller van Nintendo) in games waardoor meer speelplezier als resultaat gewenst wordt: “When I first saw it, I thought ‘It’s great!’ and ‘It’s just like Nintendo!’ It makes you feel like you’re actually touching the screen. In that sense, you could say that it’s an extension of the DS, but it’s actually very different.” Pointing out that the controller allows for a wide variety of actions, he adds, “When shown such a new concept, software makers are, even as just normal people, left excited.”
Wada (Yasuhiro Wada, bekend van Harvest Moon) noemt de Revolution vooral een revolutie op zich. Vooral door de vernieuwende controller. Developers zien dit als ‘het’ perfecte speelgoed om hun games voor te produceren. Vooral door het hoge aanbod aan mogelijkheden is het een groot plezier om games te ontwikkelen voor deze console:
“As a creator, this is the ultimate toy,” he states with a laugh, but also adds caution, saying, “A number of basic ideas come forth, but placing those properly into a game and making players have fun is difficult.” Wada seems to love the controller, though, as he adds, “Isn’t this the thing that will cause a revolution to the game industry, which has slowly lost its way?”
Takanobu Terada (bekend van de Super Robot Battle series) verwachtte een wat uniekere controller, hij was persoonlijk wat teleurgesteld maar verwacht toch veel positieve perspectieven voor Nintendo. Ook hij benadrukt de mogelijkheden die men heeft om games te produceren voor de console. Verder zegt hij ook dat de populariteit van de controller niet alles wil zeggen. Een spel fixeert zich niet enkel op de functies van een controller maar heeft ook andere elementen die de sfeer en fun moeten brengen.
“To be honest, I was expecting the Revolution controller to have an even more unique form, so I was initially disappointed. However, that quickly disappeared. With good use of the expansion terminal, isn’t it possible to make, for instance, a versus shooting game without the use of the monitor, where the fight is through the controller alone? I feel that it is a great controller that can inspire many ideas, even aside from videogames.”
Opvallend is dat bijna iedereen in gaat op de controller. De Revolution mag dan wel bekend staan om zijn indrukwekkende controller maar veel zien dit stukje hardware juist als het reddingsmiddel voor Nintendo.
Zo ook vind Hiroshi Tanabushi van Konami: “In truth — and this is just between us — I was able to get my hands on the controller. The on-screen characters move in accordance with the controller’s movements — it’s such a fresh feeling. Although you probably won’t understand until you’ve tried it yourself.”
Uit zijn woorden kunnen we opmaken dat we het allemaal maar zelf moeten beleven. Trots deelt hij mee zelf al de controller in handen te hebben gehad en dat de feeling uitstekend is. De karakters bewegen zonder problemen met de bestuurshardware mee en hij ervaart het dan ook allemaal, kort gezegd, als positief.
Als laatste is Masahiro Sakurai aan het woord. Hem kennen we van games als Kirby Meteor.
“I’m sympathetic for Nintendo’s stance of reducing hurdles for games. For that reason, I think it’s good that the controller buttons have been reduced to just one. A long remote controller shape with just one button. This has impact. The DS, with its touch screen, made games a ways easier to understand. However, with the D-pad and buttons, and also the touch panel, controls actually became more complicated. I think it would be good if the same thing doesn’t happen with Revolution.”
Wat hij zegt is misschien wel het meest nuttige uit alle interviews. Het begrijpen van games wordt een stuk makkelijker gemaakt door het lage aantal toetsen dat aanwezig is op de controller van de Revolution. Spelers vonden het op de DS al een genot dat met een pen alles bestuurd kon worden. Door met slechts één druk op de knop kan in zijn geheel een game bestuurd worden op de aankomende console die volgend jaar zal verschijnen.
Uit de interviews met de 6 mannen is gebleken dat er wordt uitgekeken naar het besturingspaneel dat zal worden gereleased. Het is multifunctioneel, het werkt goed en het biedt perspectieven voor developers. Sommige delen dit mee via eigen ervaringen, andere gokken door toekomstige voorspellingen te doen over de bekende features van het speeltje. We zijn in ieder geval benieuwd naar wat de toekomst zal brengen…
Deze feature baseert zich op interviews die door IGN afgelegd zijn.