Electronic Arts stelt toegankelijkheid voorop met nieuwe ‘Patent Pledge’

thumbnail

Electronic Arts heeft vandaag een wereldwijde primeur aangekondigd in de videogame-industrie. Als onderdeel van zijn toewijding om gaming voor iedereen een positieve ervaring te maken geeft de ontwikkelaar achter iconische videogames als EA SPORTS FIFA, Battlefield en De Sims concurrenten en ontwikkelaars gratis toegang tot zijn toegankelijkheid-gerelateerde patenten en technologieën. Door het openstellen van deze patenten hoopt Electronic Arts andere ontwikkelaars aan te moedigen om nieuwe features te bouwen die videogames inclusiever maken.

De belofte omvat vijf patenten die betrekking hebben op een aantal van de meest innovatieve, op toegankelijkheid gerichte technologie van Electronic Arts, ontworpen om spelers met zicht-, spraak, gehoor- en cognitieve beperkingen te helpen. Dit bevat ook het patent van het populaire ‘Ping-systeem’, dat vandaag is uitgegeven door het Amerikaanse Patent and Trademark Office. Het systeem, gebruikt in Apex Legends, stelt spelers in staat om te communiceren via een Ping-systeem en wordt geprezen om zowel de in-game toxiciteit te verminderen als het spel toegankelijker te maken.

Het ‘Ping-systeem’ helpt mensen met een spraak-, gehoor – en cognitieve beperking die moeite hebben met communiceren. Het systeem stelt spelers in staat om te communiceren middels audio en visuele commando’s en signalen die allemaal verlopen via de input van een controller, in plaats van een headset en microfoon. ‘Ping’ is massaal omarmd door spelers in Apex Legends™.

Drie van de patenten die onder de belofte vallen hebben betrekking op technologie die videogames toegankelijker maakt voor spelers met zichtproblemen en wordt al veelvuldig gebruikt in populaire Electronic Arts-games, waaronder de Madden NFL- en FIFA-franchises. De gepatenteerde technologieën detecteren en passen automatisch de kleuren, helderheid en contrast in een game aan om de zichtbaarheid van objecten met vergelijkbare helderheid te verbeteren. Dit stelt spelers in staat om de inhoud beter waar te nemen en hiermee te interacteren.

Ook maakt Electronic Arts de broncode openbaar voor een technische oplossing die zich richt op kleurenblindheid, helderheid en contrast-issues in digitale content. Hiermee probeert het bedrijf om samenwerking met de gehele industrie te stimuleren voor meer innovatie op het gebied van toegankelijkheid in games. De code is te vinden op GitHub en stelt ontwikkelaars wereldwijd in staat om Electronic Arts’ technologie direct toe te passen in hun videogames, waardoor zij aanzienlijk besparen op R&D-kosten en talent binnen de industrie aanmoedigen om deze aan te passen en op verder te bouwen.

Chris Bruzzo, EVP van Positive Play Commercial and Marketing zei: ‘Bij Electronic Arts is het onze missie om de wereld te inspireren om games te spelen. We kunnen dat alleen realiseren als onze games toegankelijk zijn voor alle spelers. Ons accessibility-team heeft intensief gewerkt aan het doorbreken van barrières, maar we realiseren ons dat samenwerking als gehele industrie essentieel is om onze spelers beter van dienst te zijn.’

‘We hopen dat ontwikkelaars alles uit onze patenten gaan halen en moedigen anderen aan die de middelen, innovatie en creativiteit in zich hebben om zelf te ontwikkelen die toegankelijkheid op de eerste plaats zetten. We verwelkomen de samenwerking met andere partijen om de industrie gezamenlijk vooruit te helpen.’

Het vijfde patent dat door Electronic Arts wordt gedeeld is gerelateerd aan gepersonaliseerde geluidstechnologie, waarmee spelers met gehoorproblemen worden geholpen. Electronic Arts is van plan om toekomstige, op toegankelijkheid gerichte patenten toe te voegen en andere technologieën ‘open source’ te maken.

De ‘patent pledge’ is de nieuwste zet van Electronic Arts om videogames voor iedereen toegankelijker te maken. Het bouwt voort op vorige initiatieven, waaronder de lancering van Electronic Arts’ accessibility-portaal, waar spelers meer te weten kunnen komen over de toegankelijkheidsfuncties in games van Electronic Arts. Ook kunnen zij hier issues aankaarten en suggesties doen voor verdere verbeteringen. Electronic Arts heeft bovendien langlopende samenwerkingen met goede doelen zoals SpecialEffect om barrières in videogames en in de industrie te verbreken.

Chris Bruzzo voegt toe: ‘We luisteren altijd naar onze spelers om te ontdekken waar zij nog niet tegemoet zijn gekomen door ontwikkelaars. Het is belangrijk voor ons dat iedereen zich welkom voelt in onze games, en dat de mate van inclusiviteit door feedback vanuit de community. Onze technologieën helpen om meer mensen over de hele wereld geweldige games te laten ervaren en we zijn trots op de rol die onze community inneemt in het vooruit helpen van de innovaties. Samen kunnen we een verschil maken.’

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx