Electronic Arts heeft vandaag zijn inspanningen voortgezet om ervoor te zorgen dat videogames door zoveel mogelijk mensen gespeeld kunnen worden. Het bedrijf liet weten nog eens 23 patenten toe te voegen aan zijn patentenbelofte om toegankelijkheid te verbeteren. Dit is een initiatief in de gamesindustrie waarmee toegankelijkheidstools en -technologieën gratis beschikbaar worden gesteld aan ontwikkelaars.
De 23 extra patenten worden toegezegd na de Wereld Gehandicapten Dag en omvatten verbeteringen in spraak-/audiogeneratie en -herkenning, evenals variaties op eerder toegezegde technologieën. Daarnaast brengt EA een plug-in uit voor Unreal Engine 5 die het gebruik van de EA-technologie voor lichtflitsgevoeligheidsanalyse (beter bekend als IRIS) in de engine mogelijk maakt. Deze technologie is gratis beschikbaar gemaakt als onderdeel van de patentenbelofte van vorig jaar. Met de IRIS-plug-in kunnen videogames, ontwikkeld in Unreal Engine 5, real-time frames analyseren en herkennen die mogelijk van invloed kunnen zijn op spelers met lichtflitsgevoeligheid.
“We zijn van mening dat videogames voor iedereen toegankelijk moeten zijn, en onze toonaangevende teams zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om dat te realiseren,” aldus Kerry Hopkins, SVP Global Affairs bij Electronic Arts. “Door de technologie beschikbaar te stellen, blijven we werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusiviteit voor spelers van over de hele wereld.”
Door de toevoeging van 23 patenten is het totale aantal toegezegde patenten sinds de introductie in 2021 meer dan verdubbeld. De zes nieuw toegezegde technologieën zijn:
- Intelligente gepersonaliseerde spraakherkenning – Een spraakherkenningssysteem dat de nauwkeurigheid en efficiëntie van spraakherkenning verbetert door persoonlijke foneemtoewijzingen te gebruiken. Dit helpt accenten en uitspraakvariaties, zoals die door spraakstoornissen, beter te begrijpen.
- Expressieve spraakaudio genereren uit tekstgegevens – Een systeem dat expressieve spraakaudio genereert uit tekstgegevens en meer controle en personalisatie van de gegenereerde spraak biedt op basis van de gewenste spreekstijl en sprekerskenmerken.
- Spraak genereren met de stem van een speler van een videogame – Een systeem dat spraak genereert met de stem van een speler voor zijn avatar, op basis van minimale spraakvoorbeeldgegevens. Dit in tegenstelling tot bestaande technieken die grotere hoeveelheden data vereisen.
- Stemveroudering met machine learning – Een systeem dat een originele invoerstem kan laten verouderen tot een gewenste doelgroepleeftijd zonder dat er extra stemsamples nodig zijn.
- Muziekstijlverandering op basis van emoties met deep learning – Een systeem dat de emotie van een speler tijdens het spelen van een videogame vaststelt en de achtergrondmuziek van de game afstemt op die emotie.
- Dynamische selectie van spraakfunctionaliteit op clientapparatuur – Een systeem dat automatisch spraakherkenningstechnologieën detecteert en inschakelt die beschikbaar zijn op consoles.
De gepatenteerde toegankelijkheidstechnologieën kunnen onder andere worden gebruikt om de game-ervaring te verbeteren van spelers met spraakstoornissen of spelers die liever of noodgedwongen hulp nodig hebben om zich verbaal uit te drukken. Ze kunnen ervoor zorgen dat de spraak van deze spelers effectiever wordt herkend en in-game wordt weergegeven op een wijze die representatief is voor hun leeftijd, emotie, taal en spreekstijl.
De patentenbelofte van EA om toegankelijkheid te verbeteren is een aanvulling op de bestaande inspanningen van het bedrijf. Die zorgen ervoor dat games wereldwijd toegankelijk zijn voor miljoenen spelers met een beperking. De toegankelijkheidspagina van EA is een online naslagwerk waar spelers meer kunnen lezen over de toegankelijkheidsfeatures in de games van EA, hun zorgen kunnen uiten en suggesties voor verbeteringen kunnen doen.
Vorig jaar heeft EA vier toegankelijkheidspatenten toegezegd die in-game-barrières wegnemen en het voor spelers makkelijker maken om te spelen. Het bedrijf heeft ook IRIS gratis beschikbaar gemaakt. Dat is een tool die het voor ontwikkelaars makkelijker maakt om content te analyseren op lichtflitsen of snel veranderende ruimtelijke patronen, en zo al in een vroeg stadium van de ontwikkeling mogelijke problemen met lichtflitsgevoeligheid detecteert.
In voorgaande jaren heeft het bedrijf ook Fonttik gratis beschikbaar gemaakt. Dit is een tool die automatisch tekst in visuele content herkent en bepaalt of deze voldoet aan gespecificeerde criteria voor grootte en contrastverhouding. Zo kan er eenvoudig worden gecontroleerd of de tekst kan worden gelezen door spelers met uiteenlopende visuele beperkingen. In 2021 omvatte de eerste toezegging van EA om toegankelijkheid te verbeteren het gepatenteerde ‘Ping-systeem’ dat wordt gebruikt in Apex Legends™, waarin het door spelers zeer positief werd ontvangen.
This game slope online is tough to put down due to its infinite nature and escalating difficulty. Gamers are constantly attempting to surpass their own high scores.