Don’t Nod voelde zich verplicht om in het eerste halfjaar van dit jaar flink wat mensen te ontslaan. Door financiële tegenslagen werden er maarliefst 69 arbeidsplaatsen weg gehaald bij het bedrijf. Door verder een omzet die terug viel met 11 procent in vergelijking met het voorjaar moesten er volgens de ontwikkelaar stappen genomen worden om het bedrijf gezond te houden. CEO Oskar Guilbert noemt het besluit betreurend maar zegt dat het in het belang van het bedrijf is om te kunnen overleven in deze tijd.
Don’t Nod (voorheen Dontnod Entertainment) is een Franse videogame-ontwikkelaar die in 2008 is opgericht in Parijs. Het bedrijf verwierf internationale bekendheid door zijn episodische avonturengame Life is Strange (2015), die lovende kritieken ontving voor zijn meeslepende verhaal, emotionele diepgang en innovatieve gameplay waarbij spelers beslissingen moeten nemen die de loop van het verhaal beïnvloeden. De studio staat bekend om het creëren van verhalende, karaktergedreven games waarin morele keuzes en maatschappelijke thema’s centraal staan. Naast Life is Strange heeft Don’t Nod ook andere opvallende titels ontwikkeld, zoals Remember Me (2013) en Vampyr (2018).
Don’t Nod heeft zich de afgelopen jaren steeds verder ontwikkeld als een veelzijdige studio met een sterke focus op innovatieve verhaallijnen en unieke gameplaymechanieken. Hoewel ze oorspronkelijk vooral werken aan eigen projecten, zoals het eerder genoemde Vampyr, heeft de studio zich ook uitgebreid naar samenwerking met andere uitgevers en ontwikkelaars, zoals Square Enix. Hun creatieve aanpak en bereidheid om risico’s te nemen binnen het narratieve genre hebben hen een loyale fanbase opgeleverd, terwijl ze blijven experimenteren met verschillende genres en vertelmethodes.