Van 4 tot 11 september is de volgende Diablo IV Public Test Realm (PTR) live! Deze PTR bevat gigantische updates van de character progression op een fundamenteel niveau voor het hele spel, in dezelfde lijn als de ingrijpende updates van de loot uit Season 4. Dit omvat updates voor het Paragon-systeem, nieuwe moeilijkheidsniveaus, nieuwe Class Skills en Passives, de introductie van Runewords en een Party Finder-tool.
In de laatste Campfire Chat kwamen associate director of community Adam Fletcher, lead live game designer Colin Finer, systems designer Aislyn Hall en game designers Charles Dunn en Jeevun Sidhu bij elkaar om een voorproefje te geven van wat je kunt verwachten in de test realm. Je kunt de VOD hier bekijken.
Systemische veranderingen en levelaanpassingen
In de PTR worden nieuwe systemische veranderingen aangebracht om characters te helpen sneller de endgame te bereiken. Hierdoor kunnen meer spelers genieten van de nieuwe endgame-opties die naar Vessel of Hatred komen, zoals Dark Citadel en Undercity die worden toegevoegd aan Infernal Hordes en The Pit of the Artificer.
Paragon en character levels zijn nu opgesplitst, waarbij levels 1-60 het character level vertegenwoordigen. Dit betekent dat je 10 extra Skill Points kunt verdienen, wat extra mogelijkheden biedt om je character aan te passen. Vanaf Level 60 beginnen spelers Paragon Levels te verdienen, die gebruikt kunnen worden om Paragon Nodes vrij te spelen. Bij characters boven level 50 worden al hun op ervaring gebaseerde Paragon Points omgezet in een Paragon Level.
De werking van Paragon Points is ook aangepast. Verdiende Paragon Points worden nu gekoppeld aan Realm versus Character Level, wat betekent dat alle verdiende Paragon Levels worden verdeeld over al je characters in dezelfde Realm. Om deze verschuiving te ondersteunen, zijn er verschillende wijzigingen aangebracht aan de reis naar het level, andere statistieken en monsterlevels, waaronder getallen en waarden die duidelijker zijn gemaakt.
Nieuw systeem voor moeilijkheidsgraad
World Tiers zijn veranderd in Difficulties, een nieuwe manier om uitdaging en beloning te bepalen. De eerste 4 moeilijkheidsgraden, bekend als Standard Difficulties, zijn Normal, Hard, Expert en Penitent. Het doel van de Standard Difficulties is om je character te temperen terwijl je ernaar streeft om level 60 te bereiken, het nieuwe maximum.
Naarmate je in moeilijkheidsgraad stijgt, zal de hoeveelheid goud en experience die je verdient ook toenemen.
Nieuwe Class Skills en Passives
Krijgskundigen in Sanctuary hebben nieuwe technieken ontwikkeld om de duisternis te overwinnen en elke klasse krijgt 1 nieuwe vaardigheid. Nu moet je ze zelf leren. Elk van deze skills geeft een nieuwe richting aan om je klasse op te bouwen.
Elke klasse krijgt ook 5 nieuwe Passives, waarmee je je character kunt verfijnen tot de ultieme vernietiger. Er zijn ook extra verbindingen toegevoegd voor sommige Passives in de vaardigheidstabel van elke klasse. Dit betekent dat er meer mogelijkheden zijn om deze Passives vrij te spelen, waardoor je flexibeler kunt levelen.
Runewords: een nieuwe bron van kracht
Runewords zijn een manier om de kracht van je personage naar een hoger niveau te tillen door je eigen vaardigheden te creëren. Er zijn twee soorten Runes die je in Sanctuary kunt vinden: Ritual en Invocation. Runes of Ritual specificeren acties die je moet uitvoeren om ze te activeren en Runes of Invocation geven een krachtig effect als je aan de betreffende trigger voldoet.
Tijdens de PTR kunnen runes van elke zeldzaamheid overal in Sanctuary worden verkregen als monster drop en ze zullen vanaf 6 september beschikbaar zijn. We kunnen niet wachten om de formidabele Runeword-combinaties te zien die je tijdens de PTR maakt. Buiten de 2.0 PTR zijn Runewords alleen beschikbaar als je de Vessel of Hatred-uitbreiding hebt.
Durf te dwalen met de Party Finder
Party Finder is een nieuwe functie om je te helpen de juiste bondgenoten te vinden. Hiermee kun je binnen Sanctuary dwalers van hetzelfde kaliber vinden. Je kunt Party Finder gebruiken om een groep te vinden voor meerdere activiteiten in Sanctuary, waaronder de Nightmare Dungeons, de Dark Citadel en de Endgame Bosses. Je hebt snel toegang tot de Party Finder via de map, het menu in het spel of via een vooraf ingestelde actie op je emote wheel.
Voor meer details over het PTR, gedetailleerde informatie over de updates en hoe je toegang krijgt tot het PTR, bekijk je de laatste blog en patch notes.