De ontwikkelaars zijn inmiddels al enige tijd aan het wachten tot ze de vernieuwde dev kits van Sony in ontvangst mogen nemen voor de PlayStation 3. Het is namelijk volgens vele de hoogste tijd dat er begonnen kan worden met ontwikkelen voor het platform dat rond de lente uit zou moeten gaan komen. Er zijn wel al dev kits uitgebracht maar deze zouden niet helemaal hetgeen uit de PS3 halen wat het kan bieden straks (geen grafische optimalisaties). Zo zou blijken dat Sony wat achter lijkt te lopen, zo zouden de Nvidia chips nog niet klaar zijn (de grafische chip voor de console). Deze zou in november al af moeten zijn maar dat is wat later gebleken. De chips moet heel wat veelbelovends blijken te zijn, zo zou deze de grafische verwerkingen tot 10x versnellen. Huidige developers zouden echter nog niet gebruik maken van deze versnellingen wat wel eens zou kunnen leiden tot 10 maal tragere PS3 games. Ook zouden zij nog wachten op een show-off van de console.
But at this point, nobody besides Sony has any idea what the Cell will allow the PS3 to do. Game developers say they haven’t seen a prototype that comes close to the blazing processing speeds and life-like graphics of the commercial-ready console Sony is promising. Though Sony declines to comment on such complaints, in November it failed to deliver on a promise to send game creators an upgraded prototype containing a graphics chip made by Santa Clara (Calif.)-based nVidia (NVDA).
Without the souped-up graphics chip, “the machine we have is 10 times slower than the PS3 should be,” says an exec at a game software maker who spoke on condition of anonymity. “The graphics chip was supposed to be ready by November. But we’re still waiting.”