Terwijl Crystal Dynamics de laatste hand legt aan de reboot van Lara Croft in de nieuwe Tomb Raider is een tweede team in zusterstudio Eidos-Montréal hard aan het werk aan de eerste multiplayermodus in de geschiedenis van de serie, een ervaring die alleen mogelijk is door de nauwe samenwerking tussen de twee Square Enix studio’s.
“Vanaf het eerste begin van de nieuwe Tomb Raider spraken we al over een multiplayer, maar het was voor ons erg belangrijk dat er niets in de weg stond bij het maken van de best mogelijke singeplayer ervaring die we konden maken, dus we parkeerden het idee om de multiplayer zelf te maken bij Crystal Dynamics en legden het neer bij onze zusterstudio Eidos-Montréal” zegt Darrell Gallagher, hoofd van Crystal Dynamics.
Stephane D’Astous, General Manager bij Eidos-Montréal, voegt hieraan toe, “Het is een voorrecht voor het team bij Eidos-Montréal om deel uit te maken van Tomb Raider. We hebben de multiplayer compleet opnieuw gebouwd rondom het thema van overleven, waarbij we gebruik maken van enkele sleutelelementen uit de singeplayer van de game die we gebruiken voor een snelle en opwindende ervaring. Het was een geweldig project waar we erg trots op zijn en waarvan we denken dat gamers er erg veel lol mee zullen hebben.”
In de multiplayermodus van Tomb Raider nemen de inheemse bewoners het op tegen de overlevenden van de schipbreuk met de Endurance. In de onherbergzame omgevingen van het eiland gebruiken spelers traversal en jachttechnieken uit de singeplayer samen met het zetten van vallen voor snelle gevechten en verschillende multiplayermodi.
Darrell Gallagher: “Voor mij is het belangrijk dat de multiplayer klopt en leuk is, dus we hebben hard gewerkt om de multiplayer naadloos te integreren met de singeplayer en de thema’s daarvan. We hebben de multiplayer game zeer uitgebreid getest, het werkt allemaal perfect en de gamers beleven er erg veel plezier aan. Nu kunnen we niet wachten tot 5 maart wanneer de game uitkomt en gamers de game zelf kunnen ervaren.”