Over een paar maanden komt er een nieuwe game uit in het universum van Crash Bandicoot. En het wordt geen game zoals we al gewend zijn van onze vrolijke vriend. Een keer geen platformer of een race game zoals Mario Kart, maar een online team based arena shooter: Crash Team Rumble. Veel fans vragen zich af of dit wel de juiste stap is voor Crash, want het zijn toch vooral de platform games van Crash die furore maken. Gewoon singleplayer, zonder interactie met andere spelers. Wij gingen aan de slag met de closed beta om een voorproefje te krijgen van deze multiplayer game.
Fruit verzamelen
Het concept van Crash Team Rumble is eigenlijk heel simpel: Er zijn twee teams van vier spelers, en het eerste team wat genoeg Wumpa Fruit heeft verzameld en terugbrengt naar je eigen platform, wint. Het verzamelen van het fruit moet natuurlijk gebeuren door de spelers zijn, maar niet persé door allemaal. De teams zijn namelijk verdeeld in drie soorten rollen; Scorer, Booster en Blocker. Als je de Scorer bent dan is het uiteraard je doel om zoveel mogelijk fruit te verzamelen en terug te brengen naar je eigen platform. In de beta had je alleen toegang tot Crash maar daar zal in het volledige spel nog verandering in komen. Als Crash ben je dus door de arena aan het springen en glijden om al het Wumpa Fruit op te pakken. Om andere spelers dwars te zitten heb je ook nog wat aanvallen tot je beschikking, en dat is nodig. De tegenstanders gaan er namelijk alles aan doen om jou aan te vallen en het fruit van je af te pakken.
De spelers met de rol Booster hebben in de beta toegang tot Coco en Dr Neo Cortex. Zij zijn behendig en kunnen dus snel door de arena bewegen. De Boosters zijn ook bezig om fruit te verzamelen, maar hun belangrijkste opdracht is om ervoor te zorgen dat er diverse voordelen ontstaan op de map voor hun team. Denk hierbij aan het veroveren van een aantal diamanten om scores tijdelijk te verdubbelen, of genoeg tokens inleveren bij bepaalde punten in de arena. Zodra hier genoeg tokens zijn ingeleverd kunnen teamgenoten gebruik maken van zo’n punt, waardoor ze in een strandbal kunnen veranderen of een UFO achter de tegenstanders kunnen sturen. De karakters zelf hebben ook weer aanvallen om de tegenstanders het leven zuur te maken.
De derde, maar zeker niet de onbelangrijkste rol, is de Blocker. In de beta had je alleen beschikking over Dingodile, een grote, logge krokodil. Dingodile is zeker niet behendig en is dus lastiger om de arena door te springen om fruit te verzamelen. Daarom is het hun voornaamste taak om te voorkomen dat de tegenstander fruit kan inleveren bij hun platform. Als je namelijk wat fruit hebt verzameld dan dien je deze dus in te leveren, maar dat inleveren dat duurt een paar seconde. Met de Blocker kan je mensen van het platform slaan zodat ze niet de kans hebben om het fruit in te leveren. Elke keer wanneer je iemand raakt dan raakt diegene een deel van zijn fruit kwijt. Lukt het je om iemand dood te maken dan raakt die al zijn verzamelde fruit kwijt. Omdat Dingodile zo enorm traag is bleek de beste tactiek om gewoon bij het platform van de tegenstander te blijven staan en te wachten tot de tegenstander terugkwam met zijn fruit. De Blocker is duidelijk sterker dan de andere rollen en een 1 op 1 tegen bijvoorbeeld een Scorer was vaak vrij makkelijk te winnen. Daar dient ontwikkelaar Toys for Bob nog wel wat balans in te brengen.
Crasht Crash?
Het verdelen van de rollen is goed gedaan, alleen waarom zouden mensen persé hun rol uitvoeren terwijl ze ook gewoon met hun favoriete karakter Wumpa Fruit kunnen verzamelen en de rest negeren? Dat is een probleem wat vaak terugkomt bij dit soort spellen en kan voor veel frustratie zorgen. Iedereen heeft de beschikking over een ultieme aanval en die meter vult zichzelf alleen als je jouw rol uitvoert. En deze aanvallen zijn dermate goed dat je deze zeker wil krijgen. In eerste instantie kan je een koelkast neerzetten die healed in een bepaalde radius maar later krijg je nog veel betere.
Als Blocker krijg je bijvoorbeeld geen punten voor je ultieme aanval als je fruit verzamelt, maar wel als je fruit van tegenstanders weet te pakken. Slim gedaan van de ontwikkelaar, en ik merkte tijdens potjes dat de rolverdeling over het algemeen prima was.
Het concept van Crash Team Rumble zit dus eigenlijk best prima in elkaar, maar er zijn wel wat puntjes waar we ons zorgen over maken. Een duidelijk probleem is de diepgang. De eerste paar potjes waren leuk en chaotisch maar al snel begonnen deze erg veel op elkaar te lijken. Dat kan natuurlijk deels komen omdat de beta erg beperkt is qua arena’s en karakters, maar toch. Ook al komen er nieuwe karakters bij dan blijft de gameplay hetzelfde, en na een uur of twee had je alles wel gezien. Dan is er nog de Battle Pass, want dit is een gratis spel dus het geld moet ergens vandaan komen. In de beta zat deze ook al en zijn alle dingen die je kan verdienen cosmetisch, maar blijft dat zo? Het zou niet de eerste keer zijn dat een ontwikkelaar “per ongeluk” er iets ingooit wat je een voordeel geeft.
Waren de zorgen van de fans terecht? Deels wel. Er is zeker plezier te vinden in Crash Team Rumble, grafisch ziet het eruit zoals Crash eruit moet zien en van de muziek kan je alleen maar vrolijk worden. Maar de balans en het gebrek aan diepgang zijn wel zaken waar Toys for Bob zich zorgen over moet maken. Laten we hopen dat deze beta echt maar een klein deel was van het volledige spel en dat er nog een hoop karakters, arena’s en gamemodi aan zitten te komen. De kans is anders namelijk groot dat de arena’s in juni heel snel heel leeg zijn.
Vind het tof dat er weer een soortgelijke game als Mario party voor de playstation verschijnt.Dit soort spellen zijn vooral geweldig bij feestdagen.