Jaren en jaren geleden werden games nog gemaakt zonder al teveel problemen. Jaren en jaren geleden kon je games nog spelen zonder iets te installeren. En jaren en jaren geleden was Tetris één van de meest gespeelde spelletjes die er toen waren. Tegenwoordig moorden, slachten, schieten, hakken en vuren wij er op los in de tegenwoordige games. Ik ga niet in op slacht- en moordpartijen, maar op de bovenstaande titel die jullie nu voor je neus hebben staan. Vroeger was het immers zo dat je gewoon een Tetris kastje kocht van een aantal gulden, een paar batterijen erin stopte en lekker kon gaan spelen. Nu is het vaak zo dat je bij het kopen van een spel vaak sneller problemen ondervind dan vroeger het geval was. Denk maar weer eens aan Tetris. Tetris kon je zonder problemen spelen, nu moet je hopen of er geen bugs, frame fouten of ander rotzooi inzitten. Nu moet je rekening houden dat je jezelf niet opgelicht gaat voelen als een game vol fouten zit. Juist om die reden wil ik het gaan hebben over hoe dat vroeger was en hoe we nu problemen in games oplossen.
Nostalgie
Vroeger is vroeger en nu is nu zeggen ze wel eens. Men raad je soms ook af niet te ver in het verleden te kijken als het op bepaalde dingen aankomt. Het is nu echter belangrijk wel even te kijken naar het verre verleden van games, ook al speelt 75% van de gamers nooit extreem oude games, waaronder ik. Vroeger was het namelijk zo dat je naar een arcade hal ging, een Gameboy had of Lingo speelde op een PC van toen al 17 jaar oud. Klinkt gek, maar die PC is nu 27 jaar oud. Die PC heb ik allang niet meer, maar de games blijven me nog wel eens bezig houden, zoals nu. Als we het daarover hebben, en er goed naar kijken, dan heb je eigenlijks nooit problemen kunnen ondervinden zoals we die vaak in tegenwoordige games aantreffen. De nostalgie zoals we die nu kennen brengt soms mooie herinneringen naar boven, maar geen nare gelukkig. De enige nare herinneringen zullen voor sommige misschien level negen zijn uit Tetris, of een hoger niveau in Pong. Alleen dat kun je niet tot de problemen rekenen aangezien frames, graphics en andere dingen tegenwoordig vaak de problemen zijn. Natuurlijk kun je dat niet met elkaar vergelijken, maar tegenwoordig verschijnen er wel steeds meer producten op de markt die eigenlijks het daglicht niet kunnen verdragen. Nostalgie is om die reden belangrijk en vroeger hoefden we bijna niks op te lossen met patches of klantendiensten. Tegenwoordig moet een game als Mass Effect al een flinke update of patch krijgen om normaal te kunnen werken, maar had Pong dat of Tetris? Nee, want die games waren voor die tijd gewoon goed en immers net zo verslavend. Mass Effect is mooi, maar het draait toch soms ook wel om de lol die je kunt hebben met een game als Pong?!
Patches
Nu is het zo dat alles opgelost word met patches. En games als Mass Effect, Two Worlds of noem maar wat kennen altijd wel problemen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de games geweldig vind, maar voor de updates of andere oplossingen was het een ramp. Nu zijn games wel moeilijker om te maken dan vroeger, maar vroeger hadden ze ook moeite om iets verslavends in elkaar te zetten. Ik vind het om die reden gewoon zonde dat men niet wacht met het releasen totdat een game helemaal getuned is zoals Pong of Tetris. Ik wil niet teveel met elkaar vergelijken, maar we willen toch allemaal een goed product voor onze kiezen hebben of niet? Bij wie zou je bijvoorbeeld liever eten met kerst? Je vader en je moeder of je opa en oma. Ik denk dat je op deze manier sneller voor je ouders kiest, maar soms moet je voor nostalgie gewoon lekker naar opa en oma gaan met kerst. patches worden immers gemaakt als een product onvolledig is, niet goed afgewerkt of kortweg niet deugt. Het zijn pleisters op de zere wonden van de ontwikkelaar, maar vooral op de beurs van een gemiddelde gamer. Games zijn immers niet goedkoop, maar als je alles moet oplossen met patches tegenwoordig dan grijp je liever naar een Pong spelletje op Internet. Nou kun je natuurlijk niet alles af blijven kraken, want de industrie is er wel degelijk op vooruit gegaan. Echter ben ik wel zover om te kunnen zeggen dat ontwikkelaars wel beter om hun klanten moeten denken. Een brug kun je ook niet zomaar onafgemaakt openen, zoals in Londen, want je weet dat er gevaar ontstaat als je dat wel doet. Nu zijn we dan ook aan het einde gekomen.
Conclusie van dit alles
Ontwikkelaars moeten meer zorg geven aan hun producten en niet teveel denken aan hun centen. De deadlines moeten gehaald worden, maar een fatsoenlijk product is beter dan een drie of vier op EG mogen we nu wel zeggen. Je moet de markt ook over jaren bekijken en niet over dagen, weken of maanden. Wanneer je dat doet dan zul je over een jaar of tien, twintig wel weer een heleboel andere problemen op handige oplossingen kennen. De gamers van nu, vroeger en later hebben allemaal wel hun eigen beweegredenen, maar gamen blijft leuk en soms hebben we daar wel eens een patch of update voorover. Het is alleen te hopen dat de dag des oordeels niet al te snel komt voor sommige ontwikkelaars en dat de anderen beloond zullen worden om hun harde werken. Ik zou zeggen: Fijne feestdagen en een gelukkig 2008 gameland.