Codemasters maakt vandaag bekend dat het de wereldwijde publicatierechten heeft verworven voor FUEL van Asobo Studios. Daarmee is de grootste spelomgeving uit de geschiedenis van de racegame klaar om multi-terrein racen radicaal te veranderen. FUEL wordt door Asobo Studios in Bordeaux ontwikkeld voor PLAYSTATION 3, Xbox 360 en PC en komt in 2009 op de markt.
FUEL is gebaseerd op de hypermoderne engine ontwikkeld door Asobo Studios. FUEL kan daarmee profiteren van de jarenlange technologische investeringen die Asobo Studios heeft gedaan. De gamers kunnen zich uitleven op een imposant en oneindig speelveld van meer dan 14.000 km². FUEL biedt de ultieme, grenzeloze ervaring waarin de coureurs het met twee- of vierwielige voertuigen tegen elkaar kunnen opnemen, waarbij de gedetailleerde omgeving is geïnspireerd op de mooiste landschappen.
Het terrein waarop de spelers in FUEL het tegen elkaar opnemen is zeer divers, van dikke pakken sneeuw, droge rivierbeddingen tot uitgestrekte wildernis. Tijdens de race voeren de spelers spectaculaire, levensgevaarlijke stunts uit en verkennen ze een heroïsche wereld op een schaal die zijn weerga niet kent. Een nieuwe generatie racejunkies strijd vanwege de absurd hoge olieprijzen in de wastelands met hun haveloze, zelf getunede voertuigen in een compleet nieuwe extreme sport om brandstof te winnen. Om de eerste plek te behalen moet je het terrein optimaal doorkruisen, van de door vloedgolven verwoeste Pacifische kust, door de Nevada wastelands (waaronder de Grand Canyon), langs verraderlijk besneeuwde bergtoppen, dichte bossen, over woestijnen, door verlaten aan meren gelegen resorts en nog veel meer. De spelwereld, die zich afspeelt in een alternatieve wereld waarin het milieu is aangetast door tientallen jaren van milieu misbruik, is verder tot leven gebracht met realistische weersextremen zoals sneeuwstormen, striemende stortbuien, bliksemflitsen, zandstormen en tornado’s. Het weer beïnvloedt het terrein en de prestaties van de voertuigen in een race, die steeds weer verrassend is.
“FUEL zet een nieuwe standaard voor racegames in termen van schaal en spanning. Om te beginnen, hebben we de grootste raceomgeving ooit gecreëerd. Met de effecten van klimaatverandering en ons dynamisch weersysteem voegen wij nog eens een extra dimensie toe waardoor de game tijdens het spelen voortdurend verandert en constant nieuwe uitdagingen biedt aan de spelers,” aldus Sebastian Wloch, Chief Executive Officer van Asobo Studios.
“De keuzemogelijkheid van de speler is zeer belangrijk bij de races van FUEL. Men kan kiezen een grote hoeveelheid verschillende voertuigen waarmee in groepen van zestien over een immens traject op verschillende terreinen geracet moet worden. Het feit dat we de grenzen steeds verder weten te verleggen, betekent enorm veel vrijheid voor de spelers. De gamers zullen deze ongekende vrijheid pas echt ervaren als zij de wildernis bedwingen en proberen de finish te bereiken.”
De technologie die Asobo Studios heeft ontwikkeld om FUEL te maken, is baanbrekend. Het is een buitengewone prestatie om een spel van dergelijke grafische kwaliteit en met zulke bijzondere dynamische weerseffecten op deze schaal te ontwerpen,” aldus Barry Jafrato, Senior Vice President of Brand van Codemasters. “FUEL moest een speciale titel worden wilde Codemasters deze opnemen in onze raceportfolio. Wij geloven dat FUEL, gezien de gameplay en de technische aspecten, een uitstekende aanvulling is, zeker met onze lange traditie van onovertroffen racegames.”
Op de Games Convention Leipzig (20 – 24 augustus) wordt er meer bekend gemaakt over FUEL.