Cliff Bleszinski, lead designer van het aankomende Gears of War (een angstaanjagende shooter voor de Xbox 360), heeft met de website van 1UP gepraat over de vraag naar originele games van de consument. Zelfs de ontwikkelaars zouden aangesproken zijn door de publishers omdat ze op dit moment te weinig originele content weten te leveren welke uitgegeven moeten worden door een minder tevreden publisher. Op Xboxic vinden we het volgende bericht:
There needs to be balance. In Xbox 360s first months, we have been treated to Dead or Alive 4, Call of Duty 2, Quake 4, and even Geometry Wars: Retro Evolved was a sequel. People buy sequels because the original game was great and they want more, just like people keep buying hamburgers and milkshakes because they tasted perfect the previous time they bought them, and they want more of it. But every now and then some new food gets hip and makes a killer sale. Cliffys Gears of War looks to be the upcoming sushi in the Xbox 360s buffet.
Het gaat hierboven dus om een logische verklaring. Allereerst hebben games als DOA4, COD2 en Quake IV gezorgd voor wat meer balans. De eerste maanden na de launch van de Xbox 360 wordt er meer gewerkt aan sequels omdat de gamers daar meer behoefte aan zouden hebben. Sequels zijn simpelweg nieuwe games die zich fixeren op successen in het verleden. Op dit moment heeft men nieuwe vernieuwende games nodig voor de next-gen console, Cliff hoopt dit met Gears of War te kunnen brengen, aan het verhaal kan het in ieder geval niet liggen maar helemaal origineel is het niet.
I think there’s a balance to be had. Something old, something new, something borrowed, something blue. Take an existing formula and twist it. I don’t think it’s always a good thing to be 110% unique. Sometimes, the more unique your game and universe design the more difficult it can be for millions of gamers – ranging from hardcore to casual – to latch onto your game mechanics and characters.
Het mixen van dergelijke concepten kan dus ook veel plezier en originaliteit opleveren. Een geheel nieuw concept bedenken is niet altijd nodig om een succesvol origineel spel te releasen.
De preview van Gears of War kun je hier bekijken.