Het leven is simpel in de nieuwe titel Caravan SandWitch. Geen gevechten, tijdsdruk of de mogelijkheid om dood te gaan. Je zult een prachtige wereld verkennen, te voet of in je handige camper om je zus te redden. Caravan SandWitch is de eerste titel van de Franse indie ontwikkelaar Studio Plane Toast. De game is het beste te vergelijken met een vrolijke Ico gecombineerd met de Franse artstijl van de eerdere Rayman titels. En laat dat nou net een combinatie zijn die mij meteen erg aanspreekt.
Op het Franse platteland
In Caravan SandWitch volg je het avontuur van het meisje Sauge. Ze woont op de planeet Cigalo, maar na een noodoproep van haar zus, keert Sauge terug naar haar thuisplaneet die verdacht veel lijkt op een post-apocalyptische versie van het Franse platteland. De wereld die heer wordt neergezet mengt het simpele boerenleven met harde sci-fi elementen zonder dat het meteen draait om laserpistolen en ruimteschepen. De kleurrijke schilderachtige wereld in combinatie met de vele vragen en mysterieuze volger zorgt voor genoeg motivatie om op onderzoek te gaan. Je krijgt na de eerste paar minuten de sleutels van een gare camper waarmee je met gemak van A naar B kunt rijden.
Terwijl je rustig rondrijdt en een heerlijke soundtrack op de achtergrond begint te spelen, kun je pas echt waarderen wat er hier door de kleine studio wordt neergezet. De wereld zit bomvol details, heeft een eigen stijltje en de kleuren knallen van het scherm. Het is een game die eruitziet als een game gemaakt door een grotere studio. Er wordt hier wel bespaard op bepaalde gebieden. Zo bevat de game geen voice-acting, minimaal aantal geluidseffecten, weinig interactieve elementen en is de afwerking op bepaalde plekken minder hoog dan de rest van de game. Maar hier verder in deze review meer over.
Rennen, klimmen en rijden
De game heeft goed gekeken naar de game Ico waar je ook iemand probeert te redden en je te maken krijgt met heel veel verkennen, klimmen en verzamelen. De wereld is daar net als hier erg leeg, waardoor de focus meer komt te liggen op de interessante wereld. Je begint in een klein dorpje en het grootste deel van je kaart is onzichtbaar. Door verschillende torens uit te schakelen en genoeg voorwerpen te verzamelen, zul je steeds meer delen van de kaart vrijspelen, gereedschappen bouwen en je camper uitbreiden met handige gadgets. Het klimmen, wat je hier heel veel zult doen, werkt wonderbaarlijk goed. De vele rotsen en het makkelijk springen en klimmen zorgen ervoor dat je al snel op grote hoogtes kunt genieten van het mooie uitzicht.
De wereld wordt dan ook met elke stap groter en de camper maakt het makkelijk om rond te rijden. Maar dit is niet de enige reden om rond te rijden in je camper. De camper kan uiteindelijk de omgeving scannen voor waardevolle microchips, machines hacken en met een kabel deuren openbreken. Erg handig us! De game beloont spelers die de omgeving goed verkennen en alles wat los en vast zit oppakken. De vele upgrades voor je camper en gereedschappen vragen namelijk om een bepaalde hoeveelheid van de verschillende kleuren microchips die overal verstopt liggen.
Opdrachten en veel haperingen
De wereld bevat een aantal interessante karakters van mensen tot kikkers waar je mee kunt praten. Veel van deze karakters geven je regelmatig opdrachten die je extra microchips opleveren. Je zou verwachten dat je sneller zou verdwalen in deze wereld, maar door slim level en game design word je naar de juiste plekken geleid. Je zou zeggen dat de game volledig voldoet aan de verwachtingen van de prachtige beelden, maar toch weet de game niet alles waar te maken. Er zijn momenten dat de camera moeite heeft met de omgeving, zijn sommige overgangen niet geheel vloeiend en zijn de cutscenes een matige slideshow van (mooie) plaatjes. De camper, waar je erg vaak inzit, blijft regelmatig vast hangen achter kleine stenen, waardoor het rijden helaas een stuk minder afgewerkt aanvoelt als het klimmen.
De game bevat weinig frustraties. De artstijl is heerlijk Frans en de focus op het verkennen van een wereld vol mysteriën is een frisse insteek. Caravan SandWitch weet al snel een glimlach op je gezicht te toveren. Het helpt dat er geen gevechten zijn, je niet dood kunt gaan en er geen tijdsdruk is. Het blijft wel apart om van enorme hoogtes te springen zonder er iets aan over te houden. De afwerking is hoog, het klimmen en de gadgets inclusief je camper werken netjes en worden goed ingezet in de wereld. Het is dan ook zo jammer dat vooral de camera, de haperingen en het onnodig vastlopen van je camper het plezier ietsjes minder maken. Maar ik heb alle vertrouwen dat de makers dit nog gaan oplossen. Als je op zoek bent naar mysterie, een vakantie naar het Franse platteland of gewoonweg een heerlijke nieuwe game van een nieuwe ontwikkelaar wilt uitproberen dan zit je hier goed.
Ziet er grafisch aantrekkelijk uit. Had deze ook wel willen spelen. Mooi dat ie goed is. Misschien een aanschaf waard.