Met Call of Duty: Black Ops 6 probeert Treyarch de serie opnieuw uit te vinden, vooral na de gemengde ontvangst van Modern Warfare 3. De gesloten beta gaf spelers een voorproefje van wat deze nieuwe titel in petto heeft op het gebied van multiplayer, met veelbelovende nieuwe functies zoals het Omnimovement-systeem. Weet Treyarch de fans weer een beetje verliefd te laten worden op hun favoriete reeks? Wij gingen aan de slag met de gesloten beta.
Omnimovement: vliegen en liggen
Een van de meest besproken veranderingen in Black Ops 6 is het nieuwe Omnimovement-systeem. Waar je in vorige Call of Duty-titels beperkt was in je bewegingsvrijheid, geeft Omnimovement spelers nu de mogelijkheid om in elke richting te sprinten, duiken of glijden. Dit systeem maakt het mogelijk om tijdens gevechten alle kanten op te bewegen, of je nu naar voren rent of juist achteruit duikt. Spelers kunnen zelfs vanaf de grond in 360 graden schieten, wat je bijvoorbeeld al in Helldivers 2 zag. Het is op het begin even wennen maar zodra je dit nieuwe systeem onder de knie hebt kan dat wel voor hele gave Max Payne achtige situaties zorgen. Al duikend en schietend een headshot maken is een erg bevredigend gevoel.
Een groot nadeel van dit nieuwe syteem is dat de gameplay nóg sneller is geworden dan dat het al was. Je kan geen stap meer zetten zonder dat je medespelers en tegenstanders ziet glijden, spingen en zweven. Vooral wanneer Black Ops 6 straks wat langer uit is en de spelers steeds beter het systeem begrijpen is de kans groot dat spelers die minder vaak (kunnen) spelen snel afhaken doordat de die-hard spelers ongrijpbaar worden. Wat ook erg opvallend was tijdens de beta is dat spelers je gewoon niet zien liggen met dit nieuwe systeem. Als je naar achter duikt en dus op je rug ligt dan lijkt het heel erg alsof die persoon al dood is. Zelf ondervond ik dat spelers je gewoon voorbij lopen en dat deed ik zelf ook. Aan Treyach een duidelijk signaal dat er iets aan de zichtbaarheid moet gebeuren, want campen wordt nu wel heel makkelijk gemaakt.
Tijdens de beta konden spelers een aantal van de zestien nieuwe maps uitproberen. De beschikbare maps waren over het algemeen vrij compact, wat de chaos nog groter maakte. Respawns op deze kleinere maps veroorzaakten vaak frustratie, aangezien spelers zich vaak recht voor een vijand spawnend terugvonden, wat leidde tot een snelle dood zonder veel kans om te reageren. Wel moet gezegd worden dat de maps gewoon prima in elkaar zaten. Waarschijnlijk waren deze kleinere maps uitgekozen om het nieuwe omnimovent-systeem te introduceren maar we zijn ook erg benieuwd naar de rest van de maps.
Nieuwe maps, modi en systemen
Een ander belangrijk aspect van de beta was het wapenaanbod. In totaal werden er 12 nieuwe wapens geïntroduceerd, met de Jackal PDW SMG als de duidelijke favoriet van veel spelers. Deze SMG bleek bijzonder effectief te zijn, eigenlijk té effectief. Na een dag speelde bijna iedereen met deze SMG en dat is een probleem wat vaker terugkomt in Call of Duty. De balans is nog een punt waar Treyarch mee aan de slag moet.
Zoals vorige titels is de Gunsmith ook weer terug om jouw wapens helemaal te maken zoals voor jou fijn voelt. Wel is bij Black Ops 6 de limiet van maximaal 5 attachments per wapen weer terug. Dit maakt het een stuk overzichtelijker dan Modern Warfare 3 waarbij dat maximum veel hoger lag.
Naast de klassieke modi zoals Team Deathmatch, introduceerde de beta ook een nieuwe variant op Kill Confirmed, genaamd Kill Order. In deze modus wordt één speler op elk team aangewezen als de High Value Target (HVT), wat een extra laag van tactische diepgang en teamwork toevoegt. Het beschermen van de HVT terwijl je de vijandelijke HVT uitschakelt, zorgde voor een leuke dynamiek in de gespeelde potjes. Wat ons betreft een blijvertje in de serie.
Een opvallende nieuwe toevoeging aan Black Ops 6 is de mogelijkheid om vijanden als menselijk schild te gebruiken. Deze mechaniek stelt spelers in staat om een vijand van achteren te grijpen en hen als schild te gebruiken tegen inkomende kogels. Het toevoegen van deze functie zorgt niet alleen voor een extra tactisch element, maar geeft spelers ook toegang tot hilarische interacties via proximity chat. Hierdoor ontstonden in de beta al snel veel komische momenten, waarbij spelers hun gegijzelde slachtoffers aanspraken voordat ze hen executeerden.
Zoals te verwachten valt in een gesloten beta, waren er nog enkele technische problemen. Sommige spelers meldden ernstige framerate drops, wat hen dwong om soms midden in een potje de lobby te verlaten. Gelukkig heeft Activision toegezegd dat deze problemen worden aangepakt voor de volledige release. Ook de launcher van Call of Duty zorgt op dit moment veel irritatie. Op Playstation startte je tijdens de beta eerst de Call of Duty launcher op, waarbij je in Modern Warfare 3 terecht komt. Met wat pech is er een update en moet je de launcher opnieuw opstarten. Daarna moet je navigeren in het nog altijd dramatische menu, dan wordt het menu van Black Ops 6 geopend. Als er daar een update was geweest werd die ook weer opnieuw opgestart. En daarna kwam je Black Ops 6 pas binnen. Laten we hopen dat met de release eind oktober dit omslachtige gedoe voorbij is.
Nog wat werk aan de winkel
Ondanks de technische problemen van de beta, toont Call of Duty: Black Ops 6 enorme potentie. Het Omnimovement-systeem biedt een compleet nieuwe manier van spelen die lang niet gezien is in een Call of Duty. Wel is het afwachten of hierdoor een die-hard groepje overblijft en de rest van de meer casual spelers wegjaagt. Wapens zijn divers en in grote getalen aanwezig, maar er moet nog wel wat aan de balans gebeuren. Visueel gezien is er weinig vooruitgang te zien helaas, op sommige momenten misschien zelfs een stapje terug vergeleken met het vorige deel. Verwacht hier dus geen wonderen, maar het belangrijkste is natuurlijk een stabiele framerate. Tijdens de beta waren hier dus nog wel wat problemen maar dit zal vast en zeker met de release opgelost zijn.
Met nog meer maps, wapens en modi die worden toegevoegd voor de volledige release, kijken we in ieder geval wel weer uit naar wat Black Ops 6 nog meer in petto heeft. Als Treyarch erin slaagt om de technische problemen aan te pakken en de rest van bovenstaande punten dan zou dit wel eens een van de meest vooruitstrevende Call of Duty sinds jaren worden.