Call of Duty: Black Ops 6

thumbnail

Na de teleurstellende ontvangst van Modern Warfare 3 moest Call of Duty: Black Ops 6 de franchise weer op het goede spoor zetten. De Black Ops games binnen het Call of Duty-universum zijn één van de meest populaire en succesvolle. Waar Modern Warfare zich vooral richt op realisme, voor hoe ver dat kan in Call of Duty, kiest Black Ops voor een andere benadering door een meer psychologische en spionage setting. Waar Modern Warfare 3 bekritiseerd werd vanwege een gebrek aan vernieuwing en content, moet Black Ops 6 er weer voor zorgen dat spelers weer een reden hebben om terug te kregen. Met nieuwe maps, het nieuwe omni-movement systeem en de terugkeer van de klassieke zombie mode moet dat goedkomen zou je denken. Is dit de redding waar fans op hoopten?

Een koude oorlog

Call of Duty: Black Ops 6 speelt zich af in 1991, een periode na het einde van de Koude Oorlog. Het verhaal is een directe opvolging van de gebeurtenissen in Black Ops Cold War. De campaign draait om bekende gezichten zoals Frank Woods, die nu in een rolstoel zit na de gebeurtenissen in eerdere games. Naast hem zien we Russell Adler en Helen Park. De speler neemt zelf het grootste deel van de campaign de rol aan van Case, een belangrijk lid van het team van Frank Woods en Troy Marshall.

Case, samen met teamgenoten Marshall en de ex-Stasi-expert Felix Neumann, krijgt te maken met een gevaarlijke organisatie genaamd “Pantheon.” Deze terreurgroep, ontstaan vanuit een voormalig CIA-project, blijkt gevaarlijker dan verwacht wanneer ze betrokken raken in illegale wapentransacties met Saddam Hussein. Gedurende de campaign reist het team van Washington D.C. tot biolabs in Kentucky, waarbij Case zelf slachtoffer wordt van experimentele wapens. De campaign van Black Ops 6 is dan ook niet eentje die je direct bij Call of Duty verwacht.

De campaign van Black Ops 6 biedt namelijk veel meer variatie dan we in vorige Call of Duty’s zagen. Zo is er een casino-missie in Monte Carlo waarbij het bijna voelt alsof je in een James Bond en Oceans Eleven mix bent beland. Hier sluipt de speler langs beveiligingssystemen en moet ongezien verschillende keycards en andere zaken jatten. Zelfs het afpersen van een senator zit bij de missie ingebakken. Een wild avontuur van 6 uur lang alleen maar vijanden neerschieten is hier verleden tijd.

Dan is er de open-wereldmissie in Irak. In plaats van het gebruikelijke lineaire pad, krijgt de speler meer vrijheid om te verkennen en zijn eigen tactieken te kiezen. Je kunt sluipen of de directe confrontatie aangaan, en de wereld biedt verschillende mogelijkheden om de missie te voltooien. Dit soort missies zagen we al in Modern Warfare 3 en die waren op zijn zachtst gezegd erg slecht. Het was daar heel duidelijk dat de ontwikkelaar de campaigniets wilde uitrekken door de speler in een standaard open wereld te gooien met wat nutteloze opdrachten. Gelukkig is de missie in Irak een stuk beter uitgewerkt. Met meerdere secundaire doelen om te voltooien is er genoeg te doen, maar alsnog heeft zo’n missie weinig te zoeken in een campaign van Call of Duty. Het haalt de snelheid totaal uit de gameplay en nergens krijg het ‘wow’ gevoel. Het is goed dat Treyarch wat nieuws probeert maar in dit geval heeft het weinig toegevoegde waarde.

Dit geldt ook voor de inmenging van zombies in het verhaal. In Black Ops 6 draait het verhaal om biologische wapens en dit wordt dan in een missie gelinkt met zombies. Het is voor het eerst dat ik weinig zin had om het verhaal in een Call of Duty spel door te spelen, ondanks dat je er met een uurtje of 6 wel doorheen bent. De zombie mode is enorm populair, maar het hoort niet thuis in het verhaal. Ontwikkelaar Treyarch is iets te ver doorgeschoten met de terugkeer van zombies. Gelukkig blijft het bij die ene missie en keer je daarna snel weer terug naar het ‘gewone’ verhaal.

Nieuwe bewegingsvrijheid

Wat wel lekker gewoon is gebleven is de multiplayer. Black Ops 6 introduceert wel het nieuwe Omni-Movement-systeem, een van de meest opvallende vernieuwingen in de multiplayer. Spelers kunnen nu in elke richting sprinten, duiken en glijden, wat zorgt voor meer vrijheid in bewegingen. In de beta zorgde dit al voor een hoop glijden, springen en vliegen door de maps heen. Zelfs een groot probleem kwam naar voren in de beta, want spelers die met behulp van omni-movement op de grond gingen liggen waren niet meer goed te zien. Talloze filmpjes gingen rond van spelers die meer dan eens deze mensen gewoon voorbij liepen. Ook de snelheid van de gameplay was enorm tijdens de beta. Het lijkt erop dat de ontwikkelaar hierna nog een klein beetje getweakt heeft aan het systeem, want het lijkt een stukje minder te zijn. De gameplay is alsnog één van de snelste tot nu toe maar het is een stuk beter te doen.

Ook is er een nieuwe multiplayer-modus Kill Orde. Elk team krijgt een High-Value Target (HVT) toegewezen, wat betekent dat je niet alleen je HVT moet beschermen, maar ook die van de tegenstander moet uitschakelen. Het is direct ook één van de populaiste modes geworden. Andere klassiekers zoals Hardpoint, Search & Destroy en Team Deathmatch zijn uiteraard were van de partij. Met zestien nieuwe maps zijn de spelers in ieder geval weer een tijdje zoet.

In Call of Duty: Black Ops 6 kunnen spelers weer volop hun wapens aanpassen met het Gunsmith-systeem. Deze uitgebreide tool geeft je volledige controle over je loadout en biedt nog meer opties om elk onderdeel van je wapen af te stemmen op jouw speelstijl. Een nieuwe toevoeging is het perksysteem. In het nieuwe perksysteem van Black Ops 6 kun je je loadout extra personaliseren door perks uit drie verschillende categorieën te kiezen: Enforcer, Recon, en Strategist. Je hebt de vrijheid om uit elke categorie één perk te kiezen, maar voor spelers die alles uit één specifieke stijl willen halen, ligt de echte kracht bij het kiezen van drie perks uit dezelfde categorie. Door drie perks uit dezelfde categorie te selecteren, ontgrendel je een Combat Specialty bonus.

Neem bijvoorbeeld de Enforcer-specialisatie: hiermee krijg je een tijdelijke boost in snelheid en gezondheid na elke kill. Recon-spelers kunnen bij respawn kort door muren heen kijken en met Strategist verzamel je sneller punten voor het voltooien van doelen en kun je equipment sneller inzetten. Dit geeft de speler nog meer mogelijkheden om te spelen zoals jij dat wil.

Terugkeer van zombies

In de Zombies Mode keert Black Ops 6 terug naar zijn roots met de klassieke round-based opzet, een beslissing die fans enthousiast maakt. In plaats van complexe open-wereld-zombiescenario’s, concentreert Treyarch zich hier op wat Zombies zo spannend maakte: hordes zombies die je in steeds sterkere golven aanvallen. Dit betekent dat je met je team door kleinere maps beweegt, zombies moet verslaan en je wapens en vaardigheden moet upgraden om te overleven. Er zijn twee maps beschikbaar bij de release: Terminus en Liberty Falls. Liberty Falls, bijvoorbeeld, brengt spelers naar een typisch Amerikaans stadje vol met sfeervolle locaties zoals een bowlingbaan, een stripwinkel, en een vreemd aandoende kerk. De ziplines en doorgangen op het dak geven deze map meerdere opties om door het level te bewegen. Daarnaast introduceert Black Ops 6 nieuwe features zoals Shared Door Buy*, waarmee spelers hun middelen kunnen combineren om deuren te openen, en *Exfil or Die*, een modus waarbij je de optie hebt om het level vroegtijdig te verlaten of door te vechten tot de dood. Fans van de Zombies mode zullen in ieder geval in hun nopjes zijn.

Met Black Ops 6 had Treyarch de belangrijke taak om de nare nasmaak van Modern Warfare 3 weer weg te spoelen. Voor een groot deel weet Blacks Ops 6 een hoop goed te maken. De campaign biedt een mix van stealth, spanning en vrijheid die Call of Duty spelers zelden hebben gezien. Helaas dat de open wereld missie in Irak de snelheid totaal uit het verhaal haalt en dat zombies ook onderdeel zijn van het verhaal. In Call of Duty willen we gewoon maximaal 8 uur, on rails, vijanden neerschieten. Dat er af en toe een missie komt waarbij stealth belangrijk is, is helemaal prima. Maar Treyarch schiet soms iets te ver door met de variatie.

De multiplayer met omni-movement maakt overigens wel weer een hele goede indruk. Vooral de nieuwe Kill Order mode is een welkome toevoeging. De terugkeer naar klassieke round-based zombies is een slimme zet en zal een hoop spelers weer naar Call of Duty laten terugkregen. Voor de fans van Call of Duty is Black Ops 6 een van de meest complete en verfrissende delen in jaren. Met een campaign die in ieder geval een stuk beter is dan Modern Warfare 3, een breed scala aan modi, nieuwe maps én het nieuwe omni-movement systeem herstelt de serie zich weer een beetje. Met Black Ops 6 haal je in ieder geval een erg compleet pakket in huis met vele uren aan content.


  • Auteur: Daan Nijboer | Genre: First person shooter | Release: 25-10-2024 | Uitgever: Activision Blizzard | Ontwikkelaar: Treyarch
    Graphics: 8.0 | Geluid: 8.0 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 7.5
    8.0
    + Omni-movement
    + Normale zombie mode
    + Veel content
    - Aantal mindere missies tijdens campaign
    - Zombies onderdeel van verhaal
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Z@3 Redrum
    Lid
    44 minuten geleden

    Prima score, beetje ‘n score zoals elk jaar, geen topper, maar wel gewoon prima.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx