Ik meld me aan voor een multiplayer-match, binnen enkele seconden stroomt het level vol en kan ik beginnen. Naast mij landen mijn teamleden en via de headset begint een Amerikaan te schreeuwen, waarna iedereen op gang komt. Ik loop achter een groepje soldaten aan die op hun beurt behendig een tegenstander neerschieten, op mijn kaartje zie ik naderende rode puntjes die niet veel goeds voorspellen. Voordat ik het weet zit ik midden in een vuurgevecht en breekt de hel los, links en rechts vallen mijn teamleden met een doffe klap neer. We delven het onderspit, gelukkig komt er vanachter mij een helikoper die de Amerikanen een kopje kleiner maakt. Via de headset hoor ik gelach, “Got Ya” klinkt het. Het feestje lijkt niet lang te duren, via de headset klinkt een “No!”. De helikopter die 30 seconden geleden de Amerikanen nog wist te verbazen door zijn felle optreden begon nu te piepen en te tollen. Met een luide klap en bijbehorend vuur stort de heli neer, door onoplettendheid krijg ik een kogel in mijn hoofd en dimt het licht. In herhaling zie ik mijn tegenstander me te grazen nemen, ik druk op “X” en land weer met beide benen op de stoffige ondergrond.
I love bèta-codes
Uit de alinea hierboven is heel wat op te maken, dit is allemaal te danken aan de Bèta-code die Activision mij enkele dagen geleden toestuurde. Door enkel een code in te voeren op de Xbox360 wordt de bèta geladen en kun je direct aan de slag. Wat ten eerste opviel was het nogal forse menu, ik kies natuurlijk voor de multiplayer (enige optie) waarna een grauw keuzemenu zich laat zien. Opvallend is de grote diversiteit aan wapens, zo kun je kiezen uit: assault-rifle, SMG, destroy, sniper rifle en lichte machine geweren. Als je dit leest zo leest denk je waarschijnlijk: “maar zoiets had Call Of Duty 3 toch ook?” , dat is inderdaad zo. Wat er verandert is: onder bijvoorbeeld assault-rifle vallen ongeveer 5 verschillende wapens (!). Deze diversiteit aan wapens is bij elke categorie vertegenwoordigd, grofweg kun je dus ongeveer 25 verschillende wapens kiezen. Dit aantal is ontzettend groot, je hebt alleen vanaf het begin niet volledige beschikking over deze wapens. Als je een tegenstander neerschiet krijg je 10 punten, het pakken van een vlag kan daarentegen wel 100 punten opleveren. Het behalen van veel punten is erg belangrijk voor de vooruitgang van je personage, na elke match saved COD4 namelijk je profiel. Dit betekent dus dat je puntenaantal op zal lopen, gevolg hiervan is dat je bevorderd wordt naar een hogere positie. Hier zijn wij dan ook meteen aangeland bij het grote aantal wapens, door elke keer hoger te stijgen in rank speel je verschillende nieuwe wapens vrij, ook het vrijspelen van een laser is mogelijk. Door de laser kun je makkelijker richten en heb je dus meer kans om iemand te doden.
Hier ontstaat bij mij dan ook een raar gevoel, dit zou dus betekenen dat ,als je net begint met spelen, je al tegen een achterstand aanloopt. Je tegenstander kan al een groot aantal wapens verzameld hebben en heeft dus meer kans om je neer te schieten. Door het stijgen in rank kun je ook in een helikopter vliegen, zie die maar eens neer te krijgen met je machinegeweer! Om hier echt een oordeel over te geven is mij nog te voorbarig, pas als het volledige spel in mijn brievenbus valt kan ik hier eens goed naar kijken.
Hierboven heb ik iets meer verteld over het stijgen in rank en de grote diversiteit aan wapens, waar ik het nog niet over gehad heb is het gevoel wat deze game bij mij teweeg brengt. Het gevecht voelt intens aan, je hebt echt het gevoel dat je daar staat en ontzettend bang bent om neergeschoten te worden. Het level wat ik voor het eerst speelde was in een stad, veel nauwe straten en een spannende sfeer. Aan alle kanten klinkt wapengekletter en rennen mensen, het liefst zou je in een hoekje gaan zitten en wachten tot alles voorbij is. De sfeer is intens, je hebt het gevoel dat het je eigen lijf is waar op geschoten wordt, maar verman je en ga het gevecht aan! Wat mij wel meteen opviel is dat het niet lijkt op de voorgaande delen, de “feeling” is anders. Misschien komt het doordat het in het heden plaatsvindt, ik moest er even aan wennen. Laten we wel duidelijk zijn, dit is absoluut geen slecht punt!
Bij deze bèta kun je met maximaal 16 mensen online tegen elkaar strijden, bij Call of Duty 3 werd dit aantal bijna nooit gehaald doordat je niet kon verbinden met de desbetreffende map. COD4 helpt dit probleem uit de wereld, voordat je het in de gaten hebt stroomt de lijst vol en kun je al beginnen. Zonde is wel dat je ontzettend snel doodgaat, het eerste half uur dat je speelt zul je dan ook ontzettend moeten wennen aan de snelheid van de multiplayer. Alles flitst om je heen en van alle kanten wordt je beschoten, ik kan je melden dat dat een hele ervaring is!
Hoogvlieger
Call of Duty 4 heeft ontzettend veel mogelijkheden, ook dit blijkt maar weer bij het aanpassen van je personage. Wil jij bijvoorbeeld een sniper zijn en niet opvallen in het hoge gras, dit is mogelijk! Bij voorgaande delen was dit wel anders, elk personage zag er namelijk hetzelfde uit. Nu is het zo dat je je kleren compleet kunt aanpassen aan de omgeving, ben je in een gebied waar veel gras om je heen is dan zul je waarschijnlijk niet opvallen met de groene camouflage. Wat een compliment waard is, je zal als sniper bijna niet te zien zijn als je stil blijft liggen. Schiet je iemand neer dan kan hij zien waar je was toen hij neergeschoten werd, dit is mogelijk door de dead-cam die laat zien wie je heeft neergeschoten en hoe dat is gebeurd, zie het dus als een herhaling. Als sniper kun je dan één a twee mensen neerschieten voordat je belaagd word door een oude tegenstander, of je kiest van tevoren het hazenpad en zoekt een ander plekje.
In de bèta is er ook een level dat zich afspeelt in een stad. Vaak kun je dekking zoeken achter gebouwen en stukgeschoten blokken, dit heeft alleen niet altijd zin. Door sommige muren/blokken is doorheen te schieten, de realiteit is dus erg hoog!Op sommige momenten komt er een heli over je heen vliegen die je te grazen neemt, hoe goed je ook in dekking zit, vinden zullen ze je altijd! De heli is een object dat op te roepen is door zeven keer achter elkaar iemand neer te schieten zonder zelf neergeschoten te worden. De heli zal dus in opdracht van jou over de stad vliegen om lastige buitenlandse soldaten het leven zuur te maken! Na die zeven doden kun je ook kiezen voor een hardnekkig middel, een aantal straalvliegtuigen die over komen vliegen en een aantal bommen laten vallen. De punten hiervan gaan natuurlijk ook naar jou.
Ontzettend benieuwd
Ik heb waarschijnlijk in deze bèta-review niet alles kunnen vertellen, er spelen al een paar dagen verschillende dingen door mijn hoofd die ik moest melden in deze review. Ik weet zeker dat niet alles erin te vinden is, wel weet ik dat je een goed beeld heb weten te schetsen van deze game. Ik ben echt ontzettend enthousiast over dit deel, het speelt goed, de wapens zijn lekker uitgebreid, de levels zien er gedetailleerd uit en de graphics zijn werkelijk fantastisch. Zoals een collega onlangs zei: “ik zou de game alléén al kopen voor de multiplayer”. In deze uitspraak zou ik mij zeker kunnen vinden. Call of Duty 4 heeft potentie om één van de beste online-multiplayer games te worden op de huidige consoles.