By request: Statististische weergave Evilgamerz

thumbnail

Aangezien de meeste lezers wel pap lusten als het gaat om cijfertjes (en ik veel aanvragen kreeg omtrent dit onderwerp) leek het me vandaag een mooi alternatief om eens een heel andere column te schrijven die zich niet baseert op mijn mening maar op feiten. Daar waar Evilgamerz vaak de cijfers onder de tafel weet te houden mogen we na ruim een jaar (na de bulkmail met stats) wel weer wat statistieken bekend maken aan de gebruiker en de lezers van Evilgamerz. Inderdaad, je bent niet de enige bezoeker die nu deze lap tekst in alle rust zit te lezen en ons elke dag weer trouw opzoekt! Gelukkig niet! Alle economen dus opgelet, we proberen alle details, cijfertjes en (sub)totalen zo duidelijk mogelijk onder de aandacht te brengen.

Sinds de start van Evilgamerz (25 oktober 2003) en de opening van ons eerste forum (26 oktober 2003) begon de Ensim teller dan eindelijk met tellen, en deze kreeg het, naar eigen zeggen, soms aardig zwaar te voorduren. In de afgelopen 2 jaar zijn er namelijk 295.02.817 requests (aanvragen) verwerkt. Het aantal bytes dat hierdoor naar de gebruikers van de website is verstuurd bedraagt 227.316.533.120blablabla (wordt gek van die getallen!) bytes. Omdat niemand houdt van lange cijferreeksen heb ik het even omgezet in wat andere eenheden. 227.316.533.120 bytes komt namelijk neer op zo’n 211 gigabyte (deel het 3x door 1024). Statistisch gezien is dit dus gemiddeld zo’n 8 gigabyte per maand. Hoe Ensim hier aan komt weet ik overigens ook niet aangezien het aantal gigabytes aan dataverkeer vaak de 16 overschrijdt. Naast het dataverkeer worden er natuurlijk ook domain requests via de DNS-server verwerkt, het domein ‘Evilgamerz.com’ (dus niet gamesnieuws.nl) is in totaal 29.502.755 maal benaderd.

Wat kunnen we nog meer vertellen? Nog zat, ga er maar rustig zitten dus. De afgelopen 2 jaar (vooral de laatste maanden) vlogen de unieke ip’s als warme broodjes over de toonbank. Het totale aantal ligt dan ook dit moment op 98.369 unieke ip’s. Ook over de verscheidene dagen kunnen we wat vertellen. In de 7 dagen durende weken die de afgelopen tijd voorbij zijn gegaan bleek dat maandag verreweg de drukste dag is gebleken (20.173% van het gegenereerde dataverkeer). De introductie van het weekeinde (vrijdag dus) is de minst drukke dag voor ons (9.342%). De meest stijgende lijn valt te zien op donderdag. Vooral op dagen als deze (waar bij tijd van schrijven vandaag al 1.614 bezoekers behaalt zijn) valt dit duidelijk te zien.
Dit alles kan nog in duidelijkere lijnen gedetailleerd bekeken worden. Zo kan de drukte per uur getrackt worden en dat is dan ook gedaan. De activiteiten op Evilgamerz zijn het laagste tussen 05:00 en 06:00 uur ‘s morgens. Dan wordt er namelijk maar 0.079% van het totale aantal dataverkeer verwerkt. Tussen 18:00 uur en 19:00 (precies 12 uur later op de dag) is de drukste het grootst. Dan wordt 8.918% van het aantal bytes door de lijnen van onze webhost getrokken.

Via onze FTP-client (daar waar we allemaal gebruik maken van CuteFTP) valt te zien dat we heel wat verschillende soorten files verzonden hebben naar de root van onze server.
Het merendeel wordt uit php pagina’s gehaald. De extenties *.html/*.htm worden dan ook in de verste verte zo goed als niet meer gebruikt. In totaal zorgen de *.gif files op het forum voor het meeste dataverkeer (69.409%). Daarna volgen de *.php files, die over het algemeen in meerdere mate verwerkt moeten worden maar veelal een kleinere bestandsgrootte bezitten (14.343%). De *.jpg files zorgen voor een gebruik van in totaal 10.594%.

Helaas zijn er ook enkele failed requests binnen gekomen die niet behandeld konden worden. Dit kan onder andere komen door een missende file of door een fout in het script. Stylesheet files als evilgamerz.css, style.css en het favicion dat zich in de root bevond (in versie 2.0) werden het minst gevonden, daar waar er wel om gevraagd werd. Gelukkig hebben we in V4.0 nog vrijwel geen failed requests gevonden.

Waar wordt al die informatie toch in gedumpt die we vinden in de reviews, columns en het forum?
Die worden in een MySQL database gestopt en vervolgens kunnen gebruikers (door middel van onze scripts) deze tekst er vervolgens weer uit halen en bekijken. Vooral de forum database zorgt voor nogal wat tekst, hierin bevind zich namelijk 123.202 KB aan tekst wat ook direct database 1 vormt. Ga dus maar vast aan de slag met notepad en genereer een file die net zo groot is. Daarmee kun je het vergelijken. De tabel structuur in database 2, om maar gelijk alle SQL databases even te behandelen gebruikt in totaal 4712 KB, hierin bevindt zich onder andere de poll, het nieuws en de (p)reviews. Database 3 (waar de changelog zich ook nog in verstopt), 4 en 5 worden in mindere mate gebruikt, deze gebruiken dan ook gemiddeld slechts 300 KB en worden voornamelijk gebruikt als test databases.

Meer kan ik eigenlijk niet vertellen over Evilgamerz, al wil ik nog wel enkele stats weg geven van deze startende maand november. Op dit moment is namelijk 568.7 MB van onze webspace in gebruik. Het gebruikte dataverkeer in de afgelopen 2.5 dagen bedraagt 1658.7 MB. Het aantal bezoekers ligt op dit moment (voor vandaag) op, laat me kijken, 1657. We zijn dus goed op weg weer, daar waar een grove stijging in oktober werd geconcludeerd. Hopelijk heb ik hierbij genoeg informatie gegeven over de gang van zaken van Evilgamerz, de statusmeldingen en de totale statistieken, en is iedereen voorlopig weer even blij met deze cijfertjes. Mensen die eventueel nog meer informatie willen betreffende de lopende stats, die kun je dan hier stellen.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx