In 2007 kwam Bioshock uit. De game rondom de onderwaterstad Rapture bood de speler een unieke ervaring door zijn prachtige omgevingen, brute actie en diepgaande verhaal en was dan ook een groot succes. Nu zit ligt het vervolg in de handen van de nieuwe studio 2K Marin en lijkt het erop dat dit ook weer een meesterwerkje gaat worden.
Big Daddy onder je knoppen
Voor de mensen die geen flauw bennul hebben wat betreft de game Bioshock: In Bioshock was jij Jack. Jack was door een vliegtuigongeluk in Rapture terecht gekomen en bevond zich midden in een burgeroorlog in de onderwaterstad. Gaandeweg in het verhaal kon je verschillende keuzes maken die de rest van de game zouden beïnvloeden. Zo kon je ervoor kiezen om verschillende Little Sisters te redden of te harvesten voor hun ADAM, een goedje dat de bezitter ervan genetische krachten gaf. Dezelfde soort keuzes zijn ook weer aanwezig in Bioshock 2, maar dan met een twist.
Dit begint namelijk al met het feit dat je deze keer geen gewoon mens speelt, maar een Big Daddy, die grote kerels in die duikerspakken die je vroeger met zoveel moeite moest vermoorden om die waardevolle Little Sisters te bemachtigen. Daarnaast ben je niet eens zomaar een Big Daddy, maar het prototype Big Daddy die door Dr. Tenenbaum (dat gekke mens dat Little Sisters wilt redden) gedumpt is in Rapture om orde op zaken te stellen.
Plasmids combineren
Het feit dat je nu speelt met een Big Daddy brengt een aantal veranderingen met zich mee. Je zit natuurlijk in een duikerspak, iets waar je continu op geattendeerd wordt door het cirkeltje van de duikersklok rondom je scherm. Ook ben je nu een stuk groter en zwaarder en zijn een paar Splicers nu niet meer zo’n groot probleem voor je. Wanneer je op een aantal Splicers af stapt, zullen ze zelfs anders reageren. In plaats van je boos aan te vallen zullen ze juist bang zijn en wegrennen.
Ook heb je nu een aantal nieuwe speeltjes tot je beschikking. Zo zijn er de typerende drilboor en rivet gun die natuurlijk bij geen enkele Big Daddy mogen ontbreken, maar kun je ook weer met plasmids aan de slag gaan. Blijkbaar kon de eerste Big Daddy veel meer dan al die andere duikers. Nieuw is ook het feit dat je plasmids nu kunt opladen, waardoor ze sterker worden, en kunt combineren. Vooral het laatste is interessant, want nu kun je bijvoorbeeld een cyclone-trap neerleggen en er vervolgens een vuur- of ijsbal op afschieten om zo incinerate- en frosttraps te maken. Dit soort kleine dingen brengen leuke variatie aan in de gameplay en komt ook goed van pas tijdens andere gameplay elementen.
Harvesten
Een van die gameplay elementen waarbij dat erg goed van pas komt, is het harvesten van ADAM. Omdat je nu een Big Daddy bent, kun je nu ook Little Sisters adopteren. Dat adopteren vervangt de optie de Little Sisters te bevrijden zoals je in deel 1 deed (je kunt ze nog altijd harvesten als je een gemene bruut bent). Wanneer je er echter voor kiest een Little Sister te adopteren kun je ADAM uit lijken gaan harvesten. Wanneer je dit doet, zet je je Little Sister naast een lijk neer en gaat ze aan de slag met haar grote injectiespuit. Dit is min of meer het startschot voor een gigantische hoeveelheid splicers die uit alle hoeken en gaten tevoorschijn komen om jouw Little Sister weg te kapen en jou te vermoorden. Hierbij is het dus erg verstandig om jezelf goed in te bunkeren en zo je Little Sister te verdedigen.
Deze massale gevechten zorgen ervoor dat die zwakke splicers toch nog voor een uitdaging kunnen zorgen, maar 2K Marin kan je natuurlijk niet altijd massa’s Splicers blijven toejagen, dus zijn er ook een aantal nieuwe enemies die het een Big Daddy toch nog wat moeilijker kunnen maken. Naast de andere Big Daddy’s zijn er namelijk ook nog de Brute Splicers en de beruchte Big Sisters. De Brute Splicers zijn eigenlijk normale splicers die in 10 jaar tijd en onder invloed van ADAM zijn geëvolueerd tot iets dat toch wel het meeste weg heeft van een doorgedraaide body builder. Deze gigantische beesten zijn een stuk moeilijker uit de weg te ruimen dan de gemiddelde Splicer en pakken verschillende dingen in je omgeving op om naar je toe te smijten.
Big Sister is watching you
Alsof de Brute Splicers echter nog niet genoeg zijn, is er nu ook de Big Sister. Zoals ik hierboven al vermeld had is de Big Sister een Little Sister die jij in deel 1 gered hebt en naar het oppervlak hebt gebracht. Hoewel alle andere Little Sisters prima konden leven op het vaste land, had dit exemplaar toch een of andere rare hersenkronkel. Ze wilde namelijk terug naar Rapture. Wanneer ze vervolgens was omgebouwd tot Big Sister en weer in Rapture gedropt was, nam ze al snel de boel over en zorgt ervoor dat Rapture in balans grijpt. Wanneer iets of iemand die balans verstoort, komt ze in actie, en laat jij als speler dat nou net met grote regelmaat doen.
Het gevolg is dat Big Sister al snel achter je aan komt, en een van je moeilijkste vijanden zal worden. Ze is sneller dan de Big Daddies en hanteert ook nog eens plasmids. Daarnaast heeft ze een gigantische spuit als rechterarm waar ze lelijk mee uit kan halen. Wanneer je tegenover een Big Sister komt te staan kun je er dus van uit gaan dat het een moeilijk gevecht gaat worden.
Multiplayer
Een andere belangrijke toevoeging aan Bioshock 2 is de multiplayer. Hierbij word je in de schoenen gezet van een willekeurige Splicer en krijg je een hand vol plasmids toegestopt. Vervolgens kun je elkaar te lijf gaan in verschillende gamemodes. Nu zal je echter denken dat de multiplayer bij Bioshock 2 eigenlijk alleen een extra toevoeging is om de speeltijd iets te rekken, maar het ziet er toch wel veelbelovend uit. De multiplayer wordt namelijk geheel ontwikkeld door Digital Extremes. Nu is de kans groot dat dit je niet veel zegt, maar deze mannen zijn onder andere verantwoordelijk voor de eerste Unreal Tournament, dus ze weten wel waar ze mee bezig zijn.
De gamemodi die je kunt spelen variëren van de standaard Deathmatch en Team Deathmatch tot Capture the Little Sister en Protect the Big Daddy. Vooral deze laatste twee zijn interessant. Capture the Little Sister is eigenlijk een verkapte vorm van Capture The Flag, alleen is er een persoon in je team die de Big Daddy is. De Big Daddy kan de Little Sister vervoeren en het is dus aan je teammates om de weg voor hem vrij te maken naar de basis van de tegenstander, daar de Little Sister weg te tjoepen en je weer terug te begeleiden naar jouw eigen basis. Ondertussen is de tegenstander natuurlijk met hetzelfde bezig richting jouw basis, dus dat zal voor de nodige verwarring zorgen. In Protect the Big Daddy die je de Big Daddy in je team te beschermen en te begeleiden naar de andere kant. Wanneer de ronde voorbij is switchen de teams en dien je te verdedigen.
Houdini Splicers
Wat dit alles nog interessanter maakt is het feit dat je plasmids hebt. Deze plasmids variëren behoorlijk en zo kun je je tegenstanders dus bevriezen, maar kun je ook als een Houdini Splicer onzichtbaar worden of traps neerleggen. Dit zal voor de nodige variatie zorgen en geeft mij het gevoel dat de multiplayer van Bioshock 2 wel eens een blijvertje kan worden.
Al om al lijkt het er dus op dat Bioshock 2 een topper gaat worden. Het verhaal wordt weer briljant en het feit dat je nu met een Big Daddy speelt is al helemaal geweldig. De nieuwe plasmids, nieuwe vijanden en andere stukken van de stad zullen ervoor zorgen dat de fans tevreden gehouden worden, terwijl er ook weer genoeg verandering is om andere spelers te interesseren. Daarnaast lijkt de multiplayer ook te staan als een huis, dus Bioshock 2 wordt zeker een titel om in de gaten te houden.