Is het nog origineel?
Tegenwoordig is het ontwikkelen van enge wezens blijkbaar een belangrijk aspect in de gameswereld, maar ook in de filmwereld. Slither is een leuk voorbeeld van een film die dit allemaal wat minder serieus op zich neemt. BioShock wordt echter een serieuze kwestie die hopelijk de enge sfeer van bijvoorbeeld ‘Aliens’ weet mee te brengen. Het spel borduurt voort op deels vergelijkbare games als System Shock (2) die in het verleden zeer succesvol waren. De game lijkt een beetje te vergelijken met shooters als Doom, lekker donker, creepy en soms wat voorspelbaar. Dit spel zal zo niet gaan worden. Zo zullen beesten hun eigen leven gaan lijden in de ondergrondse wereld die schuil gaat onder de naam Rapture.
De structuur van het verhaal is een beetje te vergelijken met een Area 51 of Resident Evil-achtige structuur, en is daarmee dan ook niet al te bijzonder te noemen. Het gaat namelijk om de onderwaterwereld Rapture in de jaren 50 van de vorige eeuw die dient als een centrum voor experimentele gemeenschappen. Er vinden allemaal genetische probeersels plaats en er is geen ontsnappen aan. Wanneer blijkt dat het genetische materiaal dat in de Rapture te vinden is (ook wel Adam genoemd) gebruikt kan worden om de inwoners van de wereld verder te kunnen verrijken breekt de hel los. Iedereen wil een stukje van de Adam wat leidt tot een mislukt project, veel hebberigheid, maar vooral veel genetische problemen. Normale mensen veranderen in enge, grootse wezens die hun leven inzetten om de genetische materialen te beschermen. Jij zult je een weg moeten banen door de verschrikkelijk veranderde wereld en moet erachter zien te komen wat er precies gebeurt is tijdens de mislukte operatie.
Een eigen leven
BioShock zal vooral karakteristiek zijn door de goede A.I. van de tegenstanders. Zo ben je afhankelijk van je eigen karakter in het spel. Als je een slecht persoon bent en je moord enkele karakters uit die op zoek zijn naar de Adam zul je boos aangekeken worden door de omkijkende beesten die op dat moment aanwezig zijn. Ben je echter in een rustige positie aanwezig en merkt niemand iets van jouw daden, dan zul je onopgemerkt (eventueel simpel) de game door kunnen wandelen. Tegenstanders leven in een eigen wereld en hebben in feite hun eigen dagboek voor wat te doen en wat te denken op een bepaald moment. Leuk ook is de samenwerking tussen bepaalde mutanten, of hoe je het ook mag noemen. Little Sisters (kleine meisjes die op zoek zijn naar de Adam) hebben bijvoorbeeld een speciale band met Big Daddies die in een aantrekkelijk duikpak rondlopen en ook voorbij kwamen in verscheidene screenshots. Ieder verschillend karakter heeft ook weer een verschillende band met een andere persoonlijkheid waardoor dus moeilijk te voorspellen valt of je bepaalde semi-mensen kwaad kunt doen. De 3 tegenstanders die in ieder geval de tegenstand zullen gaan vormen bestaan uit de Agressors, de Gatherers en de Protectors. De Protectors vormen vooral de bescherming voor de Gatherers. Het morele conflict met de speler zal vooral verzorgd worden dor de Gatherers. Deze kun je op een goede manier benaderen, maar uiteraard ook als vijand aantreffen, waardoor het nodige wapengeschut nodig zal zijn.
Grafisch zal dit spel zeker niet onderdoen voor hetgeen dat we gewend zijn. In meerdere mate zijn dit soort games juist zeer gefocust op veel realisme, aangezien dergelijke gebeurtenissen nog nooit zijn voorgekomen en ook niet echt serieus opgevat zullen worden. De eerste screens, en de presentatie op de afgelopen E3 hebben de nodige open monden weten te realiseren. Het is dan ook niet gek dat geconcludeerd kan worden dat 2K Games een topper in handen heeft op dit moment. Er wordt gebruik gemaakt van een gemodificeerde Unreal Engine 3.0 motor die de graphics zal gaan verzorgen. Een combinatie van grafische pracht, een uitstekende A.I. en een claustrofobische sfeer zal er voor moeten zorgen dat BioShock een avontuur wordt om nooit te vergeten. Of mensen hier op dit moment echter behoefte aan hebben, naast al dat geweld op de Xbox 360 en de PC valt te betwijfelen, in ieder geval mogen ze een speler ongetwijfeld toevoegen aan het rijtje van vaste waarden rondom dit project.