In de april/mei editie van Games For Windows zijn weer heel wat details verschenen van de game The Sims 3. Hoofd van de Sims studio Rod Humble zegt namelijk dat we met deze game weer een echte simulatie game mogen verwachten, en geen simpel poppenhuis spel zoals de vorige delen. Een grote verandering is dat vanaf nu de hele buurt meegroeit. Voorheen verouderde alleen de familie waarmee je speelde, maar nu zal iedereen om je heen dus ook ouder worden. In The Sims 3 zullen 2 soorten locaties zijn. Bij de één verdwijnt de Sim, bijvoorbeeld op zijn werk en bij de ander kun je alles volgen wat hij/zij doet. Je kunt nu ook bij andere Sims op bezoek gaan als je dat leuk vindt.
De makers willen daarnaast meer de nadruk leggen op de karaktergroei van de Sims dan het zogenaamde geld opsparen en de dagelijke sleur, zoals plassen, eten, wassen etc. In de Sims 3 zullen de 8 balkjes dus gaan verdwijnen waarmee je kon zien wat de behoeftes zijn van je karakter(s). Deze indicators zullen vervangen worden door nieuwe aspecten in het spel. Zo heb je de fun-versus-stressmeter. Een ander nieuw aspect aan de gameplay is het uitvoeren van klusjes voor Sims.
Verder gaat ook de persoonlijkheid van je Sims niet meer via balkjes van 0 tot 10. In plaats daarvan kun je een aantal traits aan je Sim geven. Dit zijn karaktereigenschappen, zoals boekenwurm, een goed gevoel voor humor en buitenmens. De angsten en wensen uit deel 2 zullen daarnaast ook verdwijnen. Hier komen dromen en beloftes voor in de plaats. Soms krijgt je Sim een bepaalde droom die je moet proberen waar te maken. Zo wil hij/zij bijvoorbeeld een ster worden in koken. Als je deze droom waar maakt zal je Sim bijvoorbeeld een beter humeur krijgen. Als je belooft echter om de wens waar te maken en dit niet doet, zal je karakter depressief worden. Ook zal er een buffersysteem toegevoegd worden. Als je bv. in de regen loopt enkele uren lang, dan zal dit invloed hebben op het humeur van je Sim(s).