De PlayStation 4 is niet altijd krachtig genoeg om games native in 4K te renderen, maar daar is een checkerboard rendering methode voor uitgevonden, waarmee games een upscale krijgen naar een 4K-resolutie. Het is een soort workaround waar niet iedereen even gelukkig mee is. Via de Gamingbolt lezen we dan ook dat Eric Risser, CTO van Artomatix, ontwikkelaar van 3D werelden en texture creation, het geen goede keuze vindt.
“De Checkerboard techniek is geen feature die moeilijk valt te programmeren. Men rendert simpelweg de helft van de pixels in een schaakbord pattern en vult de rest met blanke pixels die blurren met de gerenderde pixels. Dit gebeurt al vele jaren. Het zijn gewoon trucks. Ik moet eerst wat games zien voor ik kan oordelen over het resultaat, maar de kwaliteit is uiteindelijk niet zo goed als native 4K. Ik ben eerlijk gezegd ‘n beetje teleurgesteld hierin dat Sony voor zo’n approach gaat. Ik zou willen dat ze met ons hadden gewerkt om hier naar te kijken. We hebben upscale technieken die jaren vooruit zijn.”
Het is ook uitermate teleurstellend, tot nu toe dan. Het is eigenlijk consumenten nepperij want het is gewoon geen echt 4K. Ze laten de hardware zo krachtiger doen voorkomen dan het werkelijk is en dat is sneu.
” Ik moet eerst wat games zien voor ik kan oordelen over het resultaat, “
waarom houdt hij zich niet aan zijn eigen raad dan?