ArenaNet, uitgever en ontwikkelaar van de bekroonde Guild Wars franchise, en ESL, ‘s werelds grootste eSports organisatie, kondigen vandaag de ‘ESL Guild Wars 2 Pro League’ aan, een gloednieuw toernooi met ruim € 350.000,- aan prijzengeld. Het prijzengeld, dat over twee seizoenen is verspreid, is niet alleen de grootste pot ooit in Guild Wars 2 competitive play, maar ook een van de grootste geldprijzen ooit in de Pro League competitie van ESL. Het toernooi maakt de elite competitie beschikbaar voor de grootste groep Guild Wars 2 spelers ooit, door de leeftijdsverlaging en aanpassing van de regiorestricties.
Het besluit van ArenaNet om over te stappen naar de Pro League is onderdeel van de voortdurende groei en evolutie van het Guild Wars 2 competitive play. De game kon onlangs rekenen op een record aantal spelers die aan PvP deelnamen. Dit is deel van een algehele groeitrend in de spelers community sinds ArenaNet Guild Wars 2: Heart of Thorns heeft aangekondigd, de eerste uitbreiding van de game die op 23 oktober beschikbaar is en de core Guild Wars 2 game die afgelopen augustus free-to-play werd.
De Guild Wars 2 Pro League maakt de elite competitie in Guild Wars 2 toegankelijk voor de grote meerderheid van de spelers, met behulp van de richtlijnen van de ESL door de leeftijdsrestrictie te verlagen naar 16 jaar en ouder en het verbreden van de toegankelijkheid voor alle regio’s wereldwijd. ArenaNet heeft ook systemen ontwikkeld binnen de PvP modus, waarmee spelers zichzelf kunnen ontwikkelen voor de pro competitie. In augustus kondigde ArenaNet tijdens de WTS Championships in Keulen de introductie aan van een in-game systeem, genaamd PvP Leagues die beschikbaar is in Guild Wars 2: Heart of Thorns. Het systeem is bedoeld om beginnende en meer ervaren spelers te helpen met het verbeteren van hun skills, doelen te stellen en in-game beloningen te verdienen, terwijl ze zich een weg vechten naar hogere divisies. Het systeem introduceert ook leaderboards voor guild teams als onderdeel van de Guild Challenger League, een feeder-systeem in de nieuwe Pro League. Aan het einde van ieder Pro League seizoen moeten de laagst geplaatste teams het opnemen tegen de beste teams van de Guild Challenger League in de Challenger Cup, en ze het risico lopen uit de competitie gezet te worden. De beste teams per regio uit de Challenger Cup worden daarna bevorderd naar het volgende seizoen van de Pro League.
Zodra de teams in de ESL Guild Wars 2 Pro League zitten, strijden acht teams uit iedere regio om de gecombineerde prijzenpot van ruim € 350.000,-, in twee seizoenen van zeven weken. Het eerste seizoen start met de kwalificaties half november als een open toernooi, waar vier van de acht teams zich zullen kwalificeren voor de ESL Pro League. De overige vier teams komen voort uit een mix van finalisten uit de World Tournament Series en de hoogst geplaatste teams na de finale van de Go4GuildWars2 Cups, die nog tot en met 25 oktober als weekendtoernooien plaatsvinden. Het seizoen leidt uiteindelijk tot een Seizoensfinale LAN event in de ESL studio’s met de beste vier teams. Alle teams die de finales halen, winnen gegarandeerd een deel van prijzenpot van ruim € 175.000,- voor dat seizoen.