ic is niet de eerste de beste developer die we zomaar aan ons voorbij kunnen laten gaan. Zij staan namelijk garant voor de Unreal Engine 3 welke gebruikt wordt voor heel wat toekomstige/huidige games. Frame City Killer, Huxley, Brothers in Arms 3, Stranglehold, Elveon, allemaal games die simpelweg gebruik maken van de schitterende motor die ondersteuning weet te bieden op grafisch gebied. Om maar direct in te gaan op de belangrijkste eigenschappen van de game op dit gebied, ook HDR (High Dynamic Range) zal ondersteund gaan worden. Iets wat dus schitterende beelden kan veroorzaken op (High Definition) TV’s binnenkort. Maar waar het natuurlijk ook om draait is de gameplay. Wat wordt er vernieuwd aan de game en zijn er nog nieuwe game modes noodzakelijk? In principe zal het gaan om enkele vernieuwingen die eigenlijk voortborduren op de huidige geboekte successen. Het gaat hier namelijk om een soort van mix tussen versie 2004 en de game of the year edition van 1999. Belangrijk zijn altijd nog gebleken de Deathmatch partijen. Epic wil vooral dat er online meer gespeeld zal gaan worden in de head-to-head modi’s. Zo zullen de Team-Deathmatch, deathmatch en one-on-one modules zeker het licht weer gaan zien. Ook kun je weer online vlaggen naar hartelust gaan jatten in de Capture the Flag modus, daarnaast krijgen we ook de beschikking over de welbekende Domination mode. Al deze elementen vinden we dus ook weer terug in voorgaande versies maar waren vooral succesvol in de oudere versie van de shootergame. Eigenlijk zijn er te veel mogelijkheden in dit spel waardoor er nogal verwarring verstaan en veel verdeeldheid in het online spelen van het spel. Misschien is dit ook wel direct de reden waarom het nog niet echt aanslaat op het internet. Er zijn te veel modes welke gekozen kunnen worden en in feiten slaan ze allemaal wel gedeeltelijk aan.
Quake III fixeerde zich echter nog vooral op de Capture the flag en de Free for all modes welke online nog steeds veel gespeeld worden. Omdat er verder vrij weinig mogelijkheden geboden worden is de keuze ook niet zo moeilijk en zijn de servers online voornamelijk identiek aan elkaar. Naast de genoemde functionaliteiten zal de assault mode ook weer terugkeren, deze vonden we ook in versie 2004 net als de onslaught mode welke een voertuigen zal gaan ondersteunen. Niet alles zal namelijk met de voet afgelegd gaan worden. Je zult namelijk een vehicle kunnen pakken (niet overal overigens) welke je kunt besturen, in UT2004 waren deze in mindere mate ook al aanwezig, maar nu hoopt de developer deze wat beter te kunnen integreren in de gameplay en er dan ook veel variatie mee op te kunnen bouwen. De Scorpion en de Goliath behoren op dit moment tot de toekomstige mogelijkheden. Beide zijn uiteraard voorzien van het nodige vuurgeschut en kunnen ook van zich af schieten. Ook de instagib mode welke in Unreal Championship 2 zo populair bleek te zijn zal zijn herintrede gaan beleven. Genoeg gepraat, vandaag zijn er nieuwe screens verschenen van de PlayStation 3 versie van Unreal Tournament 2007, deze zien er als volgt uit: