Nieuwe recensie: Tetris DS (DS)

Het elegante en gevaarlijk verslavende puzzelspel Tetris (1989) was vroeger de reden om een gameboy aan te schaffen. Het is zelfs voor vele puzzelgames zoals Meteos, Lumines of Polarium de moedergame geweest. Maar toch blijft de variant met vallende vierblokkige bouwstenen de meest geniale variant. Daarom is het ook niet zo raar dat Nintendo deze game naar de DS heeft gehaald met nog meer varianten, nog meer opties en nog meer stijlen. Maar heeft Nintendo het zichzelf niet te gemakkelijk gemaakt?

Voor degene die Tetris nooit gespeeld hebben zijn dit de basisregels van Tetris. Het is de bedoeling om met je vierblokkige bouwstenen die langzaam of snel naar beneden vallen, een volledige muur te vormen. Zodra je een hele lijn gevuld hebt, verdwijnt deze lijn en kijg je punten. Dit is mogelijk tot 4 lijnen per keer, maar blijkt toch niet zo makkelijk te zijn als veel mensen denken.
Het is handig om te weten voor degene die Tetris alleen maar op de gameboy gespeeld hebben dat er toch iets veranderd is. De meest opvallende verandering is de mogelijkheid om een blokje te bewaren, totdat ie wel perfect past of als je een Tetris van 4 lijnen aan het opzetten bent. De andere minder opvallende verandering is dat je een blokje in “leven” kan houden door het te blijven draaien. Dit kan zelfs al wanneer je het blokje hebt neergezet. Deze verandering is een stap achteruit, want hierdoor maak je Tetris alleen maar makkelijker, terwijl de moeilijkheid juist de uitdaging was. Ook zijn er een paar mogelijkheden bijgekomen. Het is nu ook mogelijk om je blokje in één keer te laten vallen, want wel meer snelheid aanbrengt in het spel. Alleen de functie van het spookblokje kan ik minder waarderen, want dit maakt het spel alleen maar makkelijker en zoals ik al zei, de moeilijkheid daar ging het juist om…

Lees verder…

• 0 0 stem