Feature: GamesCom 2010, wat was HOT en wat was NOT?

thumbnail

Afgelopen dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag is Evilgamerz met een grote groep redacteurs naar de GamesCom afgereisd. Tijdens de persdagen wisten we al vrijwel alle titels te bekijken en te spelen, en natuurlijk waren er de nodige toppers, of juist tegenvallers die we te verwerken kregen. In dit artikel een persoonlijke greep van de mee- en tegenvallers van de GamesCom 2010.

HOT – Rage

Een titel die helaas nog niet speelbaar was en pas in september van 2011 zal gaan verschijnen, maar wel te zien was middels een gameplay sessie, is Rage. Het spel was in een soort van bioscoopzaal in een omhulsel met de stijl van Fallout: New Vegas te zien en wordt uitgegeven door de mannen van Bethesda Softworks. Het spel heeft weinig echt unieke componenten, en moet het daar dan ook niet van hebben, maar heeft wel iets bijzonders. Wat dat exact is valt moeilijk te beschrijven, maar vergelijk de game een beetje met Borderlands zonder de uitgebreide RPG-elementen, maar dan met graphics van Crysis 2-kwaliteit. Rage moet het hebben van zeer hoogstaande graphics, een gruwelijk vette sfeer, en brute wapens waarmee je straks aan de slag kunt gaan. Voor mij een echt hete titel! ID Software op z’n best.

NOT – Kinect

Echt benieuwd waren we natuurlijk naar de prestaties van Kinect en Move. Daar waar beide eigenlijk teleurstelden met zwakke titels die ondersteuning boden voor de randapparatuur, daar stelde Kinect toch wel het meeste teleur. Microsoft had weliswaar een gehele booth gewijd aan Kinect, maar echt veel indrukwekkends zat er niet tussen. Veel dans- en sport-titels moesten dan ook de doorslag geven. Daarnaast was ook Harry Potter niet ‘je van het’ aangezien de beperkte aanvallen en bewegingen die je hoeft te maken al snel lijken te zorgen voor verveling. Het grootste probleem van Kinect lijkt misschien nog wel de on-rails gameplay die de hardware veroorzaakt. Daar waar Move nog knoppen heeft welke dit zouden kunnen verhinderen, daar lijkt de vrijheid ingame in combinatie met Kinect vrijwel onmogelijk.

HOT – Brink

Bij Bethesda waren we maar moeilijk weg te slaan want zelfs 2 speelsessies van de game Brink was nog niet genoeg om de gamedorst tijdelijk te lessen. Je kunt zien dat het spel ontwikkeld wordt door de mannen van Splash Damage, die eerder verantwoordelijk waren voor Enemy Territory, gezien de gameplay die men nu heeft verwerkt in hun aankomende titel Brink. Escorteer als engineer, soldier of bijvoorbeeld medic een laswagen door het gehele level, en zorg ervoor dat een container geopend wordt als team zijnde. Daar tegenover staat een team dat dit moet zien tegen te houden, en dat zorgt voor veel actie en strategie. Plaats turrets als engineer zijnde, geef medespelers ammo als soldier zijnde, of heal gestrande medespelers als medic zijnde. Dit spel draait niet om kills, maar om samenwerking. Een co-op game zoals het hoort te zijn, en waarbij eigenlijk voor het eerst samenwerking echt op nummer 1 staat.

NOT – F1 2010

Een titel die zowel speelbaar was maar welke we ook tijdens een presentatie zagen op de GamesCom 2010, was F1 2010. Het spel werd getoond op een grote beamer behind-closed-doors, maar viel mij helaas toch wat tegen. De vraag reisde dan ook bij mij waarom het spel er zo arcade uit zag qua gameplay. F1 hoort namelijk geen Colin McRae-achtige gameplay te hebben, en dat was helaas wel het geval. Waarop een game designer mij wist te antwoorden dat het spel eigenlijk niet tot deze categorie gedegradeerd zou mogen worden. Mijn opmerking werd dan ook snel witgewassen door de developer door te vertellen dat het hier puur en alleen om een simulation game gaat, en dat een nieuwe update van eerder deze maand de arcade-look wat meer zal wegnemen. Hetzelfde geldt overigens voor de physics engine, welke er ook nog tegenvallend presteerde. Daar waar je in de F1 direct een voorvleugel kwijt bent tijdens een minieme crash, daar kun je in deze game de nodige stoten uitdelen waarbij zelfs eerder stukken van de achtervleugel het moeten ontzien bij crashes van achteruit. Laten we hopen dat Codemasters het niet alleen houdt bij loze woorden en beloftes, maar ook daadwerkelijk daden bewerkstelligt in september, want voorlopig blijven Grand Prix 4 en F1 van Sony wat mij betreft de realistischere variant van F1 racen.

HOT – Medal of Honor

Daar waar de booth van Call of Duty daadwerkelijk overstroomde door een te bezichtigen trailer, daar was het vrij rustig bij Medal of Honor, welke zelfs speelbaar was. Het spel leek teleurstellend weinig aandacht te krijgen waar mijn inziens het spel veel aanzien verdient. De game speelt namelijk zeer boven verwachting. De multiplayer missies zijn makkelijk en overzichtelijk, en het spel speelt ook heerlijk. Het ging om een multiplayer map welke zich in een sneeuwachtig landschap afspeelde, en waar de nodige schoten gelost werden. Het spel speelde niet alleen heerlijk, maar ziet er daarnaast ook goed uit. Waar ik persoonlijk niet zo van de COD-achtige multiplayer games ben, daar weet ik zeker dat ik deze game ongetwijfeld veel online zou kunnen gaan spelen eind dit jaar.

HOT – Killzone 3

Helaas valt er weinig nieuws te vertellen omtrent Killzone 3 van Guerrilla Games. Simpelweg omdat het spel weer is als deel 2: Grafisch ongelofelijk hoogstaand, maar qua gameplay eigenlijk meer van hetzelfde. Killzone 3 lijkt meer een upgrade van versie 2, met misschien iets betere graphics, en een minieme hoeveelheid aan toegevoegde gameplay mechanics, maar zal het ongetwijfeld weer naar behoren gaan doen. Weinig nieuws onder de zon, zo lijkt het, maar dat moeten we nog even afwachten tot de release natuurlijk.

NOT – Nintendo Wii

Vorig jaar nog HOT, dit jaar eigenlijk een verdwenen aanwezigheid. De Nintendo Wii is niet meer wat het geweest is, vooral niet met de komst van Move. De console was dan ook schaars te vinden in de booths van de grote uitgevers en developers. Het platform was onzichtbaar, met uitzondering van de Nintendo booth zelf, welke ook tegenviel. Donkey Kong, Kirby en Zelda, dat zijn de titels waar je naar uit mag kijken, daar waar onze redacteurs zelfs teleurgesteld leken in Zelda, maar daar heb je het ook wel mee gehad. De 3DS had wat kleur aan de GamesCom kunnen geven voor Nintendo.

HOT – Ghost Recon: Future Soldier

Een game waar mijn persoonlijke voorkeur wel naar uit gaat is toch wel Ghost Recon: Future Soldier. Het spel was achter gesloten deuren te zien bij Ubisoft samen met Driver en de nieuwe Assassin’s Creed game en wist opzienbarend veel indruk te maken. De titel zag er werkelijk oogstrelend gedetailleerd en realistisch uit. Met uitzondering van de onzichtbaarheidsfactor van de Recon-squad, is dit misschien wel de meest realistische oorlogsgame ooit. Een demonstratie liet zien hoe een tegenstander van onder de planken werd neer geschoten, waarna het bloed letterlijk langs de planken voor je hoofd op de grond druipt. Een titel om zeker in de gaten te houden, vooral voor diegene die eens echt de oorlog op een vrijwel realistische manier in een game willen ervaren.

NOT – Nail’d

Soms heb je van die games waar je heen gaat en die je maar moeten zien te verrassen. Helaas was er ook een game die dat niet kon waarmaken. Daar waar Nail’d verder weinig indrukwekkends liet zien, is het misschien geen tegenvaller, maar zal het ook zeker geen game zijn waar je watertandend naar uit zult kijken. Het spel lijkt ongelofelijk veel op Pure, slechts met wat dynamischere omgevingen waarin je zult rijden. Enough said… Want als mensen in de persruimte zelfs gaan beginnen over achievements en trophies in de game, lijkt het mij voor de hand liggend dat de basiscomponenten inhoudelijk niet interessant genoeg zijn om te bespreken. Dat was het geval bij Nail’d.

HOT – R.U.S.E.

Voorheen was ik nogal sceptisch, maar de beloftes zijn waargemaakt door Ubisoft; R.U.S.E. heeft gewoonweg alles in zich om de beste real time strategy game van het jaar te worden, misschien wel van het decennium. Het spel moet het hebben van het tactische geweld waarmee de titel komt. De eenheden van de Wehrmacht en de Geallieerden nemen het niet op tegen elkaar op de aloude, klassieke Red Alert-stijl, maar zijn volledig door de map verspreid, wat het niet meer een basis vs. basis gevecht maakt. Verwar je tegenstander met fopstrategieën, of ruk direct op met je leger aan Tiger-tanks om de opponent te verassen vanuit 3 verschillende fronten. Strategie ten top in deze game, want alles is daadwerkelijk tot in detail mogelijk in deze topper, die zelfs met Move goed speelbaar was, iets wat ik niet verwacht had.

Tja, en zo zit je alweer op een flinke bespreking van de games van de GamesCom 2010. Het event liet wat mij betreft de beste indruk tot dusver achter met vrijwel alleen maar toppers afkomstig van EA, , THQ, Ubisoft en Activision Blizzard, en we hebben dan ook nog vele titels niet besproken welke ook zeer de moeite waren, waaronder Portal 2, Dawn of War, Donkey Kong, Diablo III, Need for Speed: Hot Pursuit 2, Dragon Age 2, Driver, LEGO Universe, Guild Wars 2 en Mortal Kombat, Halo: Reach, Fable III,FIFA 11 en Castlevania.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    8 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    ja alles met de move lekker zwaaie dus:P en met een 3d brilleke op de neus en gaan met die banaan en zit echt op nfs hot pusuit en gt5 te wachten ik heb er echt zin aan

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Dit zijn overzichten waar ik wat aan heb. Kort en bondig jullie bevindingen geven. De move en kinect zijn gewoon meer gericht op de casual gamers en kinderen. Althans, toen ik mijn kinderen had verteld wat kinect was, waren ze gelijk laaiend enthousiast. Ik helaas niet:D Bovendien 149 euro vind ik nogal aan de prijs. En ook wil ik mijn woonkamer heel houden. Dus voorlopig geen kinect in huize usurper.

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Mooie samenvatting. Helaas viel de GamesCom dit jaar een beetje tegen. Zo heeft Nintendo het komende jaar een mooie line-up wat ze hier niet hebben laten zien en de afwezigheid van de 3DS maakt hun ook niet populair. 

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Verder mis ik DE game van de E3; Deus Ex: Human Revolution. Was deze ook niet aanwezig of alleen voor een beperkt publiek beschikbaar?

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden
    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Dat Kinect en Move tegenvallen verbaast me niet zo veel aangezien dit me niet echt iets lijkt voor de hardcore gamer. Als ik wil zwiepen doe ik dat wel met de Wii en dat daar dan geen HD op zit boeit me niet. Het gaat dan toch alleen om de fun.

    Anoniem
    Gast
    Anoniem
    3 jaren geleden

    Formule 1 not? laten we het niet hopen. lijkt mij dat codemaster wel een realistische racer gaat uitbrengen tenminste dat zijn we wel van ze gewend.


    Naar boven
    8
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx