Boekrecensie – Gamegeschiedenis van Nederland 1978-2018

Het lezen van boeken is een wat andere tak van sport waaraan Evilgamerz zich niet vaak waagt, maar als het je aangeboden word, dan zijn wij zeker niet te beroerd om het gezicht eens van het scherm af te halen om wat nostalgie in te duiken. Persoonlijk ben ik best wel nostalgisch op technologisch en game-gebied. Zo moest ik onlangs door mijn archief aan CD-rom’s heenlopen, en sorry hoor, maar games en software van Half-Life, Carmageddon, Windows 95 en ERD-Commander kan ik gewoon niet weggooien; Simpelweg omdat ik er zoveel plezier en jeugdsentiment aan over heb gehouden. Dat nostalgische gevoel heb ik bijvoorbeeld ook bij documentaires op TV of Netflix. Bijvoorbeeld de documentaire genaamd ‘Silicon Cowboys’, waarbij de historische strijd tussen IBM en Compaq wordt belicht, iets dat het volledige PC-tijdperk op z’n kop gooide. Ik weet nog goed dat ik in de jaren 90 graag zo’n Compaq in huis wilde halen, iets waar we nu helemaal niet meer bij nadenken, maar wat wel grondleggers waren van de producten die we nu hebben. Die grondleggers zijn er ook in Nederland geweest voor de gamesindustrie. Want zonder sommige falende leveranciers, stonden we niet waar we nu staan.

Developers zijn niet vanzelfsprekend

Want het is nog niet zo vanzelfsprekend dat we nu developers hebben als Guerilla Games en Two Tribes. Nee, Nederland is nooit het Walhalla geweest van de gamesindustrie, maar er zijn wel fabrikanten en developers geweest die het geprobeerd hebben, of zelfs overgenomen zijn door grote, internationale studio’s. Tom Lenting schreef er een heel boek over genaamd ‘Gamegeschiedenis van Nederland 1978 – 2018’. We lazen het in één teug door, om zo wat meer nostalgie te vergaren, en weer op te rakelen. Want nee, ook wij kennen niet de gehele gamesindustrie van Nederland uit ons hoofd. Het boek fixeert zich op feiten, en niet op meningen of inhoudelijke diepgang over de games zelf. Opvallend is dat er zowel hard- als software behandeld worden, waarbij de Cd-i van Philips bijvoorbeeld uitvoerig wordt besproken als zijnde hardware-faal van Nederlandse makelij. Maar het zette Nederlandse ontwikkelaars ook op de kaart. Want wie had er ooit gehoord van ontwikkelaars als Radarsoft, Aackosoft en Lost Boys Interactive? Dit boek vertelt je vrijwel alles over hoe het begon, en des te interessant wat mij betreft, hoe het ook eindigde voor vele studio’s. Het is altijd leuk hoe studio’s opgericht worden, maar het is ook des te interessant hoe financiële, uitblijvende injecties zorgden voor een snel faillissement. Menigeen kent natuurlijk ontwikkelaars als Guerilla Games, dat zorgde voor Killzone en Horizon Zero Dawn. Maar ontbreken mogen ontwikkelaars als Davilex, Triumph Studios en PlayLogic natuurlijk niet. Het is jammer dat het boek wat minder in gaat op de details van diverse spraakmakende games, waaronder bijvoorbeeld de Competitie Manager franchise, A2 Racer en Overlord, waaraan slechts luttele zinnen worden gewijd, maar je hebt natuurlijk ook te maken met persoonlijke nostalgie dat het over gaat nemen gedurende het lezen van deze reis door het verleden. Het boek heeft zeker spraakmakende momenten die je doen verlangen naar het verleden, begeleid door kleine screenshots op vrijwel elke pagina van zowel consoles als van games die ontwikkeld zijn. Het boek richt zich op successen alsmede falende introducties van hardware en software, maar belicht ook zeker de educatieve software die is uitgebracht, zowel online als offline. En dan hebben we natuurlijk nog de indiegames, de downloadbare games en de serious games, waarover ook wat pagina’s worden gewijd. En wat waren de meest succesvolle lanceringen die Nederland het meest op de kaart hebben gezet?

Kort en bondig, maar toch een overload aan informatie

Het boek is met zo’n 80 pagina’s aan de behapbare kant, en besteedt zo’n 2 á 3 pagina’s aan de wat uitgebreidere topics, iets wat vrij kort lijkt, aangezien je wat mij betreft niet lang genoeg over bepaalde uitgevers kunt spreken. Persoonlijk heb ik me bijvoorbeeld al eens verdiept in het verleden van Davilex, en daar valt toch best wel wat meer over uit te wijden. Echter wordt geprobeerd de lezer niet uit het oog te verliezen, door vooral feitelijk kort maar krachtig de lezer van beknopte informatie te voorzien, iets wat voor- en nadelen heeft. Niet iedereen wil namelijk dat over bepaalde onderwerpen lang of juist kort uitgeweken wordt. Dat is erg persoonlijk. Het abrupte einde van het boek, dat eigenlijk best wel onverwacht en plotsklaps aan je voorbij gaat, is helaas een klein smetje op een inhoudelijk prima boek, en nijgt naar een toekomstig vervolg. Daarnaast worden helaas niet alle uitgevers en ontwikkelaars besproken. Zo vond ik persoonlijk dat een belangrijke pionier als Soedesco nadrukkelijk ontbreekt in het boek. Verder springt de inhoud soms een klein beetje van de ene periode naar de andere. Zo gaat het op het ene moment over een developer die opgericht is in 2005, en gaan we vervolgens weer terug naar het verleden, terug naar de jaren 90, om het weer over een andere developer te hebben. Een soort van tijdlijn die binnen de categorisering van het boek als rode draad zou fungeren was dan ook soms wel fijn geweest, aangezien je in gedachte alle hard- en software op een rij probeert te zetten van komen en gaan. Daarnaast wordt ook ontzettend veel gebruik gemaakt van teksten, jaartallen en verwijzingen die tussen haakjes (…) gezet worden, iets wat soms wel lichtelijk onoverzichtelijk leest, al wordt dat grotendeels wel gecompenseerd door het lekker leesbare font en de prima hoofdstukverdeling. Ook zou een leuke toevoeging kunnen zijn om bijvoorbeeld korte reacties of interviews met oprichters van bepaalde studio’s in het boek te verwerken, om zo meer beleving te krijgen in het succes of de teloorgang van een ontwikkelaar. Al moeten ze daar natuurlijk ook maar net zin in hebben of tijd voor willen maken…

Al met al moeten we niet te kritisch zijn op dit boek van Tom Lenting. Inhoudelijk komen namelijk vrijwel alle feiten naar voren over de geschiedenis van de Nederlandse gamesindustrie, en komt iedere kenner ongetwijfeld toch nog ontwikkelaars tegen waarvan ze nog nooit gehoord hebben. In het eindwoord staat overigens ook dat het kan zijn dat er nog enige informatie ‘zou’ kunnen missen, iets wat natuurlijk begrijpelijk is. Echter is dit een zeer compleet boek over een industrie in Nederland waaraan weinig boeken en documentaires voorheen ooit al eens gewijd zijn. Daarnaast is het ook interessant te zien dat er pioniers zijn geweest die vandaag de dag nog altijd belangrijk blijken voor de Nederlandse gamesindustrie, of ze nu zijn geslaagd of gefaald, internationaal of nationaal. De MSX, de Commodore 64, de CD-i, MS-DOS, consoles en platformen die allemaal voorbij komen waaraan Nederlandse ontwikkelaars ontzettend veel tijd, geld en energie hebben gestoken passeren de revue, met elk hun gloriemomenten en beschamende geschiedenis, maar had je ook ooit gehoord van de Nikko DigiBlast? Of wat dacht je van Moorhuhn, het controversiële Hooligans: Storm of Europe of RedCat? En ja, Horizon Zero Dawn komt ook voorbij natuurlijk. Heb jij behoefte aan een uitgebreide roadtrip naar het verleden en wil jij een duik in de diepte van de Nederlandse gamesindustrie? Dan is dit het perfecte boek om een middag lekker terug in de tijd te gaan! Je kunt het boek via deze pagina bestellen.

Extra informatie

Auteur: Tom Lenting
Taal: Nederlands